עולם שיקום הפה לרשותכם – כל הפתרונות שחשוב להכיר

ההתפתחויות הטכנולוגיות והמדעיות הן אחד מן הכוחות החשובים הפועלים בעולמנו ומשפיעים על בני אדם ברחבי העולם. פתרונות חדשים למצבים רפואיים שונים מאפשרים היום לכולנו לחיות חיים טובים, מלאים וארוכים יותר מבעבר, והמשמעות היא שהיום איננו צריכים להתפשר יותר על איכות חיינו.

בתחום בריאות הפה והשיניים, ההתפתחויות הטכנולוגיות מאפשרות לאנשים רבים לחזור לחייך בפה בריא החושף שיניים יפות, ליהנות מתפקוד תקין של השיניים ולחיות חיים נטולי כאבים וחוסר נוחות כתוצאה מבעיות בבריאות הפה. הידע המצטבר בידי מומחי שיקום הפה, הניסיון המחקרי והמעשי, הפיתוחים של אביזרים רפואיים מתקדמים ועוד – כל אלו עומדים לרשותכם, המטופלים. אז הנה כמה פתרונות מעולם שיקום הפה שחשוב שתכירו:

כתרים לשיניים

כתרים הם פיתרון רפואי מוכר לכיסוי שיניים פגומות, חלשות או שבורות, והם נועדו ליצור שכבת הגנה על גבי השן, שתאפשר לה להיראות טוב ולהמשיך לתפקד היטב ואף תמנע כאבים וחוסר נוחות. בנוסף לכך, משמשים כתרים גם להחלפת שיניים חסרות בפה, ואז הם מוברגים אל שתל דנטלי במקום להיות מודבקים על גבי השן הטבעית.

התאמה נכונה של הכתר לפיו של המטופל היא חשובה מאוד. מדידות מדויקות, ייצור איכותי, תהליך עבודה נכון, שימוש בכתר הנכון – כל אלו יכולים להוות גורמים מכריעים בהצלחת הטיפול. כתר שאינו "יושב" נכון או שאינו תואם לצבע השיניים, למשל, יכול לגרום למטופל אכזבה רבה, ובהחלט ניתן למנוע זאת. בהקשר זה, כדאי לדבר על סוגי כתרים לשיניים. בשוק יש כתרים רבים, מסוגים רבים, המיוצרים על ידי חברות שונות, ישראליות וזרות, וכמובן שלא כולם זהים באיכותם ובאופן השימוש שלהם. מומחה שיקום הפה מכיר את השתלים השונים ויודע כיצד להתאים את השתל הנכון למטופל.

ליצירת קשר ויעוץ על ידי פרופ' זאב אורמינר השאירו פרטים ונתאם בהקדם:

למשל, כתר חרסינה הוא כתר עשוי מתכת בציפוי חרסינה לבנה שאת הגוון שלה ניתן להתאים לצבע השיניים בפה. כתר זה מאפשר להשיג נראות טובה מאוד לפה המטופל, שכן הכתר צפוי להיטמע בין השיניים הטבעיות ולא לבלוט. כתר חרסינה הוא איכותי, חזק ועמיד, אך יש לו חיסרון קטן, והוא שלעתים נחשפת שכבת המתכת בחיבור עם החניכיים ויוצרת הילה אפורה, שעשויה להפריע לחלק מהמטופלים.

כתר זירקוניה גם הוא כתר עמיד וחזק מאוד, אך בשונה מכתר החרסינה, הוא עשוי כולו ממתכת לבנה הנקראת זירקוניום. בשל כך, אין חשש לחשיפת צבע מתכתי, אך מצד שני, גם פחות ניתן להתאים את הצבע הלבן הבוהק של הכתר לשיניים הטבעיות בפה, שהן בדרך כלל לא כל כך לבנות. הבחירה בכתר הנכון לכם צריכה להתבסס על מיקום הכתר בפה, על צבע השיניים הקיימות, על הפונקציונליות שתהיה לו ועוד – ועל כל אלו תוכלו להתייעץ עם מומחה שיקום הפה.

שתלים דנטליים

שתלים דנטליים הם פיתרון מוכר וידוע למצב של חוסר שן. לאורך חיינו, ובעיקר ככל שאנחנו מתבגרים, חלק מהשיניים בפינו עלולות להיפגע מטיפולים לא מוצלחים, ממכות, ממחלות חניכיים ועוד, ולעתים נישאר ללא השן. מצב זה עשוי לגרום גם לחוסר נוחות בעת האכילה והדיבור וגם לתחושה של מבוכה. שתל דנטלי הוא למעשה מעין בורג המתחבר מצד אחד לעצם הלסת של המטופל ומן הצד השני לכתר שיולבש עליו בסוף התהליך. כך, מתקבל מראה של שן טבעית ובריאה, שגם מתפקדת היטב בפיו של המטופל.

כאשר אנחנו מדברים על סוגי שתלים לשיניים, חשוב להבין כי השתלים נבדלים אלו מאלו במידות שלהם, בהרכב החומרים שממנו הם עשויים, בצורת התבריג שלהם ועוד. ההתאמה של השתל הדנטלי למטופל צריכה להתבסס על הלחצים הצפויים להיות מופעלים על הכתר שיחובר אליו, כך שהוא יישאר יציב וחזק לאורך זמן. תבריג לא נכון, מידה מוטעית – אלו ועוד יכולים לגרום למטופל כאבים וחוסר נוחות, והם גם עלולים לקצר את אורך חייו של השתל ולהשיב את המטופל את כיסא הטיפול מוקדם מן הרצוי.

מידות השתל משמעותיות במיוחד במקרה של שתלים למחוסרי עצם. כתוצאה ממחלות חניכיים, טיפול לקוי, מחסור ארוך שנים בשן טבעית ועוד, עלולה להיגרם תופעה של הידלדלות עצם הלסת. הידלדלות זו מדקקת את העצם, כך ששתל רגיל לא יכול להיאחז בה בצורה יציבה מספיק. במצב זה ניתן לבצע השתלת עצם, שתרחיב את אזור ההשתלה ותאפשר למקם בו שתל רגיל. להבדיל, ניתן לבחור בפיתרון של שתל קצר מן הרגיל, שעשוי להתאים לעצם הדקה, ללא צורך בהשתלת עצם. יש יתרונות וחסרונות לכל אחד מן הפתרונות, והרופא שלכם יוכל להסביר לכם עליהם ולהמליץ על הפיתרון הנכון לדעתו.

עולם שיקום הפה הולך ומתפתח בכל יום וסל הפתרונות שהוא מציע למטופלים מתרחב ומשתפר ללא הפסקה. אז אם אתם סובלים מבעיות בבריאות הפה – אל תתייאשו, ככל הנראה גם בעבורכם ממתין פיתרון מצוין.

 

 

פרופ' זאב אורמינר

מומחה לשיקום הפה, אסתטיקה דנטלית, שתלים דנטליים

אודות פרופ' זאב אורמינר

פרופ' זאב אורמינר הוא מומחה לשיקום הפה עם 30 שנות ניסיון ומרצה בכיר בבית הספר לרפואת שיניים באוניברסיטת ת"א. הטיפולים במרפאה כוללים כתרים וסתימות, שתלים, הלבנת שיניים וציפוי שיניים. תהליך הטיפול כולל אבחון מעמיק ותוכנית טיפול מותאמת אישית, המבוססת על ניסיון רב שנים וידע עדכני.

ליצירת קשר ויעוץ על ידי פרופ' זאב אורמינר השאירו פרטים ונתאם בהקדם:

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן