החלמה אחרי שתלים בשיניים

עולם הרפואה בכלל, ועולם רפואת השיניים בפרט, מציע לנו היום מגוון גדול של טיפולים שנועדו לשפר את חיינו. פתרונות רפואיים שבעבר נראו בלתי אפשריים או בלתי מושגים הפכו היום לנחלת הכלל, והם מאפשרים לנו לחיות חיים טובים יותר, מלאים יותר ואפילו שמחים יותר. יתרה מכך, פתרונות ותהליכים רפואיים מעין אלו יכולים לעתים "לנצח את הזמן" ולהשיב לגופנו את שאבד לו עם השנים. עם זאת, כל הליך רפואי שכזה טומן בחובו גם חששות – בעיקר לגבי סיכויי הצלחתו ולגבי תהליך ההחלמה שמלווה אותו, שעלול להיות מעט מאיים. כל זאת נכון גם לגבי תהליך של השתלת שתלים בשיניים וההחלמה מהתהליך.

החלמה אחרי שתלים בשיניים – תהליך מתמשך

בתחום רפואת השיניים, אחת הבעיות הנפוצות שעמה מתמודדים אנשים, ובעיקר ככל שגילם עולה, היא אובדן שן. אובדן שן עשוי להיגרם מסיבות רבות ושונות, כגון דלקות חניכיים קשות, חבלה טראומטית ועוד, אך התוצאה זהה – שן אחת או יותר החסרות בפי המטופל ומסבות לו חוסר נוחות. חוסר הנוחות יכול להתבטא בהפרעה בדיבור, בקשיי לעיסה, בפגיעה במראה החיצוני ובביטחון העצמי, וכל אלו גורמים לאנשים לא מעטים להימנע מפעילויות שבעבר נהנו מהן. ואולם, השתלת שיניים הפכה בשנים האחרונות לפעולה רפואית שכיחה, בטוחה ומוצלחת, והיא מאפשרת לאנשים ליהנות מחיוך יפה ומתפקוד מלא, לאחר סיום תהליך ההחלמה.

ליצירת קשר ויעוץ על ידי פרופ' זאב אורמינר השאירו פרטים ונתאם בהקדם:

 

כאשר אנו מבקשים להבין לאיזה מין תהליך החלמה אחרי שתלים בשיניים עלינו לצפות, חשוב להבין כי ברוב המקרים, השתלת שיניים היא אינה פעולה שמסתיימת ביום אחד, אלא היא אורכת תקופה ממושכת. ראשית, יש להכין את הפה להשתלה, למשל באמצעות טיפול שיננית עמוק שינקה את הגורמים לבעיות דלקתיות. לאחר מכן מגיע שלב השתלת השתל בעצם הלסת של המטופל, הכולל קדיחה אל תוך העצם, חיתוך של רקמת החניכיים והכנסת שתל זר שצריך להיקלט היטב בפי המטופל לפני השלב הבא בתהליך. לאחר שחולף פרק הזמן הרצוי והשתל נקלט בהצלחה, ניתן לחשוף מחדש את השתל ולהבריג אליו כתר שיחליף את השן החסרה. כל אחד מן השלבים הללו עשוי להיות מלווה בכאבים, בנפיחויות, בדימומים ובמגבלות באכילה בימים הראשונים שלאחר ביצוע ההליך, כך שמדובר בתהליך החלמה משתנה ודינמי שנמשך לאורך כל תקופת הטיפול.

תהליך ההחלמה – ממה נסבול וכיצד נטפל בכך?

תהליך החלמה אחרי שתלים בשיניים עשוי להשתנות מאדם לאדם, כך שייתכן וחלק מהאנשים יחושו רמות גבוהות של אי נוחות בעוד אחרים יעברו זאת בקלות רבה. הגורמים להבדלים הללו מגוונים – מהבדלים במצב הרפואי הקודם של המטופלים ועד לאופן ביצוע הליך ההשתלה והעזרים הרפואיים שבהם נעשה שימוש. חשוב לזכור כי בעבור רבים, תהליך ההחלמה הוא אינו רק פיזי, אלא גם נפשי, שכן תקופת ההחלמה עשויה לגרום לירידה נקודתית בתפקוד ובהנאה מהחיים, וזה עשוי להיות מטלטל. עם זאת, בסופו של תהליך ההחלמה מצפה למטופל מציאות חיים חדשה וטובה מבעבר, כך ששווה להמתין בסבלנות.

התופעות שמהן אתם עלולים לסבול לאחר השלבים השונים בתהליך ההשתלה הן כאבים ברמות משתנות, נפיחות באזור ההשתלה ובפנים, דימומים קלים וחוסר נוחות כללי. כל התופעות הללו צפויות לעבור בתוך ימים אחדים, וניתן להקל עליהן באמצעים שונים – משככי כאבים יקלו על הכאב בימים הראשונים, נשיכת גזה תאט את הדימום (רלוונטי בעיקר בשעות הראשונות שלאחר הפעולה) עד אשר ניתן יהיה לחזור לשגרת הטיפול היומי בשיניים. בנוסף לכך, כדאי להימנע בימים הראשונים מלעיסת מזונות קשים, מעישון ומפעילות גופנית מאומצת מדי, והכי חשוב – למלא אחר הוראות הרופא המטפל שלכם ביסודיות.

כאשר אנו חושבים על השיפור הצפוי באיכות החיים שלנו לאורך שנים רבות כתוצאה מהשתלת שיניים מוצלחת, אנו רואים עתיד ורוד, אך לליבנו מתגנבים גם חששות, שהם טבעיים לחלוטין. תהליך החלמה אחרי שתלים בשיניים עשוי להיות מאיים ומרתיע, אך האמת היא שהוא לא כל כך קשה והוא לגמרי מצדיק את התוצאה הסופית.

 

 

פרופ' זאב אורמינר

מומחה לשיקום הפה, אסתטיקה דנטלית, שתלים דנטליים

אודות פרופ' זאב אורמינר

פרופ' זאב אורמינר הוא מומחה לשיקום הפה עם 30 שנות ניסיון ומרצה בכיר בבית הספר לרפואת שיניים באוניברסיטת ת"א. הטיפולים במרפאה כוללים כתרים וסתימות, שתלים, הלבנת שיניים וציפוי שיניים. תהליך הטיפול כולל אבחון מעמיק ותוכנית טיפול מותאמת אישית, המבוססת על ניסיון רב שנים וידע עדכני.

ליצירת קשר ויעוץ על ידי פרופ' זאב אורמינר השאירו פרטים ונתאם בהקדם:

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן