סוגי שתלים לשיניים

במהלכו של אירוע משפחתי חגיגי מישהו מציע לצלם תמונה משפחתית. כולם שמחים על ההצעה ומתאספים יחד, מחייכים חיוך גדול למצלמה ומונצחים ברגע מאושר בחייהם. כאשר נביט אחר כך על התמונה, אולי פתאום נבחין באחד מן המצולמים שדווקא אינו מחייך. אולי הוא מחייך חיוך קטן שאינו חושף שיניים ואולי הוא מסתיר בידו את החיוך, אבל ברור שהוא לא רוצה לחייך כמו כולם.

האם הייתם פעם בסיטואציה הזאת? האם אתם מרגישים מבוכה ממראה הפה שלכם ונמנעים מחיוכים גדולים וחושפי שיניים? האם אתם מסתירים את פיכם כאשר אתם מדברים או צוחקים? והאם אתם סובלים מחוסר נוחות בשעת האכילה או הדיבור? הסיבה לכל אלו במקרים רבים היא מחסור בשן. כאשר חסרות לנו שיניים בפה, המראה שלנו נפגע וכך גם תפקודו התקין של הפה באכילה, דיבור ועוד. בעבור רבים מדובר בפגיעה משמעותית באיכות החיים, אך זוהי פגיעה שבהחלט ניתן לתקן.

השתלת שיניים – טיפול לחיים

כאשר בפיו של המטופל חסרות שיניים, בין אם קדמיות או אחוריות, נדרשת פעולה מדויקת ונכונה שמתאימה בדיוק לפיו של המטופל ולצרכיו. השתלת שיניים לסת תחתונה או השתלת שיניים לסת עליונה מאפשרות לרופא השיניים להשיב לפיו של המטופל את השיניים החסרות וכך להשיב לו את התפקוד המלא ואת המראה הבריא שהוא כה משתוקק אליהם. תהליך ההשתלה מתייחס למיקומן של השיניים המושתלות בפה, ללחצים המופעלים עליהן ולתפקוד הנדרש מהן, כך שהתאמת סוגי שתלים לשיניים של המטופל תהיה מיטבית והתוצאה תישמר לאורך שנים רבות.

ליצירת קשר ויעוץ על ידי פרופ' זאב אורמינר השאירו פרטים ונתאם בהקדם:

השתל הנכון במקום הנכון

השתל הדנטלי נועד להחליף שן טבעית בפה ולהשיב את הפה למצב מושלם. במקום שבו חסרה השן, מוחדר השתל אל תוך עצם הלסת ומספק בסיס לכתר או לגשר שיחליפו את השן. לשתל יש למעשה שני תבריגים – התחתון מוברג אל תוך עצם הלסת והשני משמש להברגת האביזר המשלים.

ההברגה לעצם הלסת היא זו שמקבעת את מבנה השתל ומאפשרת אחיזה יציבה ובטוחה של תחליף השן שיחובר אליו, ועל כן חשוב מאוד כי עצם הלסת תהיה בריאה וחזקה וכך גם החניכיים שעוטפות אותה, ואם קיימת בפה פגיעה מדלקת חניכיים, חשוב מאוד לטפל בכך לפני תחילת תהליך ההשתלה על מנת להבטיח את הצלחתו.

החומר שממנו עשוי השתל הדנטלי צריך כמובן להיות חזק ועמיד. סוגי שתלים לשיניים שנעשה בהם שימוש היום עשויים מטיטניום או מזירקוניה, שתיהן מתכות אצילות שאינן גורמות לתגובה גופנית כלשהי, ועל כן מתאימות לשימוש בעזרים רפואיים ודנטליים. גודלם של השתלים צריך להיגזר ממיקום השתל בלסת ומגודלו של החלל שבו ניתן להכניס את השתל. התאמה מדוקדקת של אורך השתל ועוביו יאפשרו למטופל נוחות מירבית ומראה טבעי ככל הניתן.

אז כיצד עובדת השתלת שיניים?

תהליך השתלת שיניים הוא תהליך רב-שלבי. בשלב הראשון מתבצעת חשיפה עדינה של עצם הלסת וקדיחה בו לצורך מיקום השתל. לאחר מכן מוחדר השתל למקומו ושוב ממתינים עד להחלמת האזור. רק לאחר שהשתל נקלט היטב ניתן להבריג אליו את הכתר שיחליף שן חסרה אחת בפה או את הגשר המחליף כמה שיניים צמודות. לעתים, במהלך ההמתנה להתקנת הכתר או הגשר הקבועים, מותקנים על גבי השתל אביזרים דנטליים זמניים שנועדו לשמר את התפקוד של הפה בעת ההמתנה לסיום תהליך השתלת השיניים. תהליך החלמה אחרי שתלים בשיניים אורך כמה חודשים והוא עשוי להשתנות באופיו ובאורכו ממטופל למטופל, אך מה שבטוח זה שבסיומו מתקבלים חיוך מלא גאווה ופה מתפקד ללא כאבים.  

אז אם אתם נמנעים מחיוכים, הגיע הזמן לשנות את חייכם – התייעצו עם מומחה לשיקום הפה וקבלו את תוכנית הטיפול המתאימה ביותר בעבורכם וסוגי שתלים לשיניים שיאפשרו לכם להמשיך לחייך לאורך שנים רבות.   

סוגי שתלים לשיניים - שאלות נפוצות

אובדן שן אחת או יותר הוא תוצאה של בעיות ומצבים שונים, כגון דלקת חניכיים חריפה, טיפולי שיניים שלא צלחו, פגיעות טראומטיות ועוד, שמהם יסבלו לא מעטים מבינינו בשלב זה או אחר של חיינו. אובדן השן עשוי לגרום לתחושת חוסר נוחות בעת האכילה והדיבור ולפגיעה אסתטית משמעותית. הפיתרון לכך הוא השתלה של שתלים דנטליים שיהוו בסיס יציב לתחליף השן המלאכותי, ושיעניקו למטופל שנים של תפקוד מרבי.

שתלים דנטליים הם אביזרים רפואיים מתוחכמים העשויים ממתכות כגון טיטניום וזירקוניה, ששתיהן מתכות אצילות וחזקות מאוד שאינן גורמות לתגובה גופנית. לשתלים יש שני תבריגים – האחד מתחבר לעצם הלסת, והשני מתחבר לאביזר הרפואי שיחליף את השן החסרה (כתר או גשר). החיבור היציב לעצם הלסת וחוזקו של השתל משמעותיים מאוד ליציבותם לאורך שנים רבות, וחשוב להתאימם היטב לפיו של המטופל. 

כאשר אנו מדברים על סוגי שתלים לשיניים, חשוב שנתייחס למיקומו של השתל בפה ולמצב העצם במיקום המיועד להשתלה. על מנת שהשתל יהיה יציב וחזק, כך שהוא יאפשר למשל לעיסה נוחה ללא כאבים, חשוב שהוא ייוצב היטב בעצם הלסת, ולשם כך יש לבחור בשתל הדנטלי הנכון ביותר, שעוביו, אורכו, החומר שלו וצורת התבריגים שלו הם המתאימים ביותר. לדוגמה, אם העצם דקה מדי והיא אינה מאפשרת לשתל הרגיל להיתפס בה היטב, ניתן בחלק מהמקרים להשתמש בשתל קצר יותר. ההחלטה היא של מומחה שיקום הפה, שלו ידע וניסיון רבים בנושא.  

השתלת שיניים היא תהליך בן כמה שלבים. ראשית יש לוודא כי הפה בריא ומוכן להשתלה ושאין בו בעיות הדורשות פיתרון דוגמת דלקת חניכיים. כעת יבוצע הליך החדרת השתל הנבחר לעצם הלסת של המטופל, ולאחריה תהליך החלמה בן כמה שבועות עד חודשים. בזמן זה ניתן להתקין תחליף שן זמני, שישמור במידת מה על התפקוד התקין של המטופל עד לקבלת הכתר או הגשר הקבועים. לאחר ההחלמה והקליטה המלאה של השתל, ניתן לחשוף אותו מתוך החניכיים ולהבריג אליו את הכתר או הגשר שיחליפו את השן או השיניים החסרות בשנים הקרובות.

שמירה על הכתר הדנטלי לאורך שנים רבות היא רווח נקי שלכם, המטופלים, שכן כך לא תידרשו לטיפולים נוספים ויקרים. ביקור קבוע אצל השיננית, הקפדה על הנחיות הצחצוח וניקוי השיניים היומיומי, מפגשי ביקורת קבועים עם הרופא המטפל – אלו בהחלט עשויים להשפיע לטובה על אורך חייו של השתל שלכם. בהצלחה!

פרופ' זאב אורמינר

מומחה לשיקום הפה, אסתטיקה דנטלית, שתלים דנטליים

אודות פרופ' זאב אורמינר

פרופ' זאב אורמינר הוא מומחה לשיקום הפה עם 30 שנות ניסיון ומרצה בכיר בבית הספר לרפואת שיניים באוניברסיטת ת"א. הטיפולים במרפאה כוללים כתרים וסתימות, שתלים, הלבנת שיניים וציפוי שיניים. תהליך הטיפול כולל אבחון מעמיק ותוכנית טיפול מותאמת אישית, המבוססת על ניסיון רב שנים וידע עדכני.

ליצירת קשר ויעוץ על ידי פרופ' זאב אורמינר השאירו פרטים ונתאם בהקדם:

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן