שתלים למחוסרי עצם

תחום השתלות השיניים הוא תחום שמתפתח משנה לשנה. מחקרים חדשים, טכנולוגיות חדשות וניסיון מצטבר שהולך וגדל הופכים את הליך השתלת השיניים לבטוח, יעיל ואפקטיבי מאי פעם בעבור אנשים רבים הסובלים ממחסור בשן אחת או יותר בפיהם. ברבים מן המקרים, כל שנדרש על מנת להשיב את המראה הבריא ואת התפקוד התקין של המטופל הוא תהליך השתלה רגיל, שבו מוחדר אל העצם שתל המהווה בסיס תבריג לכתר שיולבש עליו ויחליף את השן החסרה לשנים הבאות. עם זאת, ישנם מקרים מורכבים יותר, הדורשים טיפול מעט שונה.

בעיית מחסור בעצם

מטופלים רבים הסובלים מאובדן שן בפיהם, סובלים גם מבעיית מחסור בעצם. העצם היא זו שאוחזת בשיניים ומייצבת אותן כך שיוכלו לעמוד בלחצי הלעיסה, והיא עלולה להיפגע מסיבות שונות. הסיבה הראשונה היא דלקות חניכיים קשות וממושכות הפוגעות בעצם ומחלישות אותה, ובכך גם מרופפות את אחיזתה בשן. סיבה אחרת היא נסיגת חניכיים הגורמת גם היא להידלדלות העצם ולאובדן השן. סיבה נוספת היא עקירת השן בשלב כלשהו בחיים, המביאה אף היא להידלדלות העצם שכבר אינה נדרשת לאחוז בשן כבעבר.

במקרים מעין אלו, העצם הנותרת בפי המטופל עשויה שלא להיות באורך המספיק להחדרת שתל רגיל. בהשתלת שיניים רגילה מוחדר אל העצם שתל באורך של כ-10 מ"מ, כך שהוא מקבל אחיזה טובה ובטוחה. כאשר העצם קצרה מ-10 מ"מ, ולא ניתן להשתמש בפיתרון הרגיל, יש לשקול פתרונות שונים בהתאם למצב המטופל ולשיקולים שונים נוספים.

ליצירת קשר ויעוץ על ידי פרופ' זאב אורמינר השאירו פרטים ונתאם בהקדם:

שתלים למחוסרי עצם

השאלה הראשונה שיש לשאול כאשר מדברים על חוסר בעצם, היא היכן בפה ממוקמת השן שאנו רוצים להחליף. ראשית, כאשר מדובר בשיניים הנמצאות בחלקו האחורי של הפה, בעיית גובה העצם היא משמעותית במיוחד. בנוסף, ההתייחסות לשיניים עליונות או תחתונות הוא שונה מאוד בהקשר זה, שכן עצמות אלו נמצאות בסמוך לאיברים אחרים, ופגיעה בהן במהלך ההשתלה עלולה לפגוע בתפקודים אחרים של המטופל, ומכן יש כמובן להימנע בכל מחיר. כאשר עצם הלסת התחתונה קצרה מדי, השתל עלול לפגוע בעצב השולט בפנים, וכאשר עצם הלסת העליונה קצרה מדי, השתל עלול לפגוע בסינוסים הנמצאים מעליה.

הפיתרון הראשון למצב זה הוא השתלת שתל קצר, שאורכו 8-5 מ"מ. כך ניתן לבצע השתלת שיניים למחוסרי עצם בלי לבצע בנוסף תהליך מורכב של השתלת עצם. השתלים הקצרים הם אפקטיביים מאוד בעבור מטופלים רבים, אך יש לזכור כי אורכם המופחת של שתלים אלו עלול להפכם ליציבים וחזקים פחות משתל ארוך רגיל בטווח הארוך, כך שנדרש מעקב מתמיד וטיפול קבוע בידי שיננית ורופא השיניים.

במקרים שבהם העצם קצרה מדי בעבור השתלים הקצרים, תידרש השתלת עצם נפרדת, שלאחריה תידרש תקופת החלמה וקליטה לפני המעבר לשלבים הבאים בתהליך. השתלת עצם היא פעולה כירורגית מורכבת ויקרה, ומומלץ שיבצע אותה איש מקצוע מיומן היטב בתחום ובעל הכשרה מלאה לביצוע התהליך.

כאשר אנו עומדים בפני ההחלטה על ביצוע השתלת שיניים למחוסרי עצם עלינו לקחת בחשבון גורמים רבים – מצב השיניים, מצב עצמות הלסת, מצבו הרפואי הכללי של המטופל ואורחות חייו וכן העלויות הכספיות של התהליך כולו. בסופו של דבר, כאשר ההשתלה מבוצעת נכון ומטופלת נכון לאורך זמן, היא יכולה להביא לשיפור משמעותי באיכות החיים, היום ובעתיד.

פרופ' זאב אורמינר

מומחה לשיקום הפה, אסתטיקה דנטלית, שתלים דנטליים

אודות פרופ' זאב אורמינר

פרופ' זאב אורמינר הוא מומחה לשיקום הפה עם 30 שנות ניסיון ומרצה בכיר בבית הספר לרפואת שיניים באוניברסיטת ת"א. הטיפולים במרפאה כוללים כתרים וסתימות, שתלים, הלבנת שיניים וציפוי שיניים. תהליך הטיפול כולל אבחון מעמיק ותוכנית טיפול מותאמת אישית, המבוססת על ניסיון רב שנים וידע עדכני.

ליצירת קשר ויעוץ על ידי פרופ' זאב אורמינר השאירו פרטים ונתאם בהקדם:

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן