שיקום על גבי שתלים

בחברה הישראלית והמערבית בכלל, לנושא האסתטיקה הדנטלית נודעת חשיבות רבה. גם אם איננו מתכוונים לכך, אנו מסיקים רבות אודות האדם מתוך חיוכו ובריאות שיניו. תחום השתלות השיניים והכתרים, ובפרט שיקום הפה בעזרת פרוצדורות אלה המכונה גם שיקום על גבי שתלים, נחשב – בצדק, לתחום הרגיש ביותר מתוך מגוון הטיפולים הכלולים בתחומי אסתטיקה דנטלית. זהו נושא רגיש במיוחד לא רק מכיוון שהוא דורש דיוק קפדני ומומחיות מצד הרופא עצמו, אלא בעיקר מכיוון שהוא בעל השפעה מרחיקת לכת על הופעתו החיצונית של המטופל וכפועל יוצא, לא פעם על תחושותיו והרגשתו הכללית. טיפולים כמו השתלת שיניים והקמת שתל דנטלי הם למעשה המאתגרים ביותר באסתטיקת הפה, ותוצאותיהם הן המספקות והמעשירות ביותר עבור המטופל.

מהם בעצם שתלים דנטליים ומה הם נועדו לתקן?

השימוש בשתלים דנטליים מהווה את אחד השלבים המשמעותיים בשיקום הפה. ברוב המקרים קיים חוסר שיניים מסויים ושיקום הפה על שתלים נותן אפקט ויזואלי מיידי ומרשים. באופן הפשוט ביותר, שתלים דנטליים הם "נקודות עיגון" בקשת החניכיים, המושתלות בה במקומה של שן חסרה (או במקרים בהם השן עדיין קיימת אך חלשה במיוחד, ואז יש צורך להסירה בעצמנו לפני כן). "נקודת עיגון" זו שנועדה לשמש בעיקר כהכנה להברגת שן חדשה באותו מקום – אם כי לא תמיד – היא בטוחה ויציבה. כאשר השתל הדנטלי מבוצע באופן מקצועי, ההשתלה משתלבת באופן טבעי בסביבתה החדשה ומחזיקה שנים ארוכות. מבחינת מראה השתל ותפקידיו, ניתן לתארו כבורג קטן, בעל הברגה בשני קצותיו: למטה – כלפי החניכיים כדי להתקבע במקום לאורך שנים, וכלפי מעלה – לכיוון הכתר החדש שיוברג על גבי השתל. למידע נוסף מומלץ לעיין במאמר המסביר בהרחבה מה הם שתלים דנטליים.

ליצירת קשר ויעוץ על ידי פרופ' זאב אורמינר השאירו פרטים ונתאם בהקדם:

שיקום על גבי שתלים באופן מיידי

נתון נוסף שיכול להשפיע על אופן קליטתם של הכתרים או השיניים בפה, הוא אפשרות הטיפול הקצרה יותר שאינה מחולקת לשני שלבים – והיא שיקום הפה על גבי שתלים ביום אחד, קרי בטיפול אחד. הרצון לקיים את התהליך בשיטה זו הוא אמנם מובן, אך הוא אינו מומלץ. שיקום על גבי שתלים ביום אחד משמעותו העמסה מיידית על השתל, מה שעלול לפגוע ביציבותו הביולוגית בעתיד הקרוב או במילים אחרות – לקצר את חיי ההשתלה. מה גם שבמסגרת הטיפול הדו-שלבי ניתנים פתרונות אסתטיים זמניים, כך שאין כל סיבה למהר, במיוחד לאור העובדה שהדבר עלול להוביל לתוצאה ההפוכה, וכמובן גם להוצאה כספית מיותרת.

מה קורה במהלך ההשתלה?

במהלך הטיפול הרופא מבצע חתך קטן בחניכיים וחושף את העצם באזור בו מבוצע השתל.

הכנת המקום להחדרת השתל מתבצעת בקידוח איטי ובשלבים לתוך העצם.

לאחר ההכנה השתל מוברג למקום הרופא תופך במספר תפרים את אזור ההשתלה.

באיזו שיטה מרדימים לפני השתלה?

ההרדמה היא הרדמה מקומית רגילה כלו לכל סתימה או טיפול אחר.

האם צפויים לי כאבים בזמן ההשתלה או לאחריה?

לא. בזמן ההשתלה האזור מורדם. צריך גם לדעת שבתוך העצם עצמה אין מערכת עצבים לכן לא מרגישים את ההכנה.

לאחר ההשתלה הכאבים ניתנים לשליטה על ידי משככי כאבים כמו אקמול או אופטלגין

כמה זמן שתלים מחזיקים?

בספרות המקצועית יש דיווחים על 10 שנים ואף יותר. בפועל יש לנו במרפאה מטופלים שביצעו שתלים לפני 20 שנה ומצבם מצוין.

צריך לזכור שהכתרים על שתלים מחזיקים פחות זמן אך ניתן לחדש אותם בקלות.

פרופ' זאב אורמינר

מומחה לשיקום הפה, אסתטיקה דנטלית, שתלים דנטליים

אודות פרופ' זאב אורמינר

פרופ' זאב אורמינר הוא מומחה לשיקום הפה עם 30 שנות ניסיון ומרצה בכיר בבית הספר לרפואת שיניים באוניברסיטת ת"א. הטיפולים במרפאה כוללים כתרים וסתימות, שתלים, הלבנת שיניים וציפוי שיניים. תהליך הטיפול כולל אבחון מעמיק ותוכנית טיפול מותאמת אישית, המבוססת על ניסיון רב שנים וידע עדכני.

ליצירת קשר ויעוץ על ידי פרופ' זאב אורמינר השאירו פרטים ונתאם בהקדם:

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן