סוגי כתרים לשיניים

חיוך הוא הרבה יותר מגילוי של שמחה. חיוך הוא הדרך שלנו לתקשר עם העולם, להביע את רגשותינו, להתחבר עם אנשים וליצור קשרים אישיים. כאשר אנו מחייכים, אנו מראים פתיחות רבה יותר לעולם וצפויים גם לקבל יחס חיובי יותר. אך מה עושים כאשר החיוך שלנו אינו אסתטי מספיק? כאשר יש לנו בפה שיניים פגומות או שיניים חסרות שפוגעות במראה החיוך שלנו? נפסיק לחייך?

טכנולוגיות שיקום הפה שקיימות היום מאפשרות כמעט לכל אדם לשפר את מראה הפה שלו, ובמקרים רבים, אף להשיב את הגלגל לאחור – למראה ולתפקוד התקינים שהיו לו לפני שנפגע ממחלת חניכיים, מפגיעה טראומטית או מכל נזק אחר. החוכמה היא לבחור נכון מבין מגוון סוגי כתרים לשיניים ולהתאימם לפה בצורה מיטבית.

ליצירת קשר ויעוץ על ידי פרופ' זאב אורמינר השאירו פרטים ונתאם בהקדם:

כתר לשיניים קדמיות

כאשר השן הפגועה או החסרה היא שן קדמית, הפגיעה במראה הפה בולטת במיוחד. כל חשיפה של השיניים הקדמיות הפגועות, בעת דיבור, חיוך או צחוק, מגלה את הבעיה בפני כל ומעוררת מבוכה בקרב הסובלים מבעיית השיניים. כאשר המצב נמשך כך זמן רב, מתפתחת הנטייה בקרב אנשים להסתירו, לכסות את פיהם בזמן שהם מנהלים שיחה או מחייכים ולעתים אף להימנע ממפגשים חברתיים ומההנאה שהם יכולים להביא לחייהם.   

הפיתרון למצב הוא התקנת כתר לשיניים קדמיות שמשתלב בצורה המיטבית עם השיניים המקיפות אותו ליצירת מראה טבעי ככל הניתן. כתרי זירקוניה, שהיום הם מאוד פופולריים בעולם השתלות השיניים, הם בעלי גוון לבן בוהק מאוד ולכן לעתים הם עשויים להיראות שונים מאוד מהשיניים הטבעיות שלצידם. על כן, בעבור השיניים הקדמיות נבחר לעתים בכתרי חרסינה שאת הגוון הלבן שלהם ניתן להתאים לצבע המקורי של השיניים. אפשרות נוספת היא בחירה בכתרי זירוקניה משולבי חרסינה שמאפשרים גמישות רבה יותר מבעבר. כך מתקבל מראה טבעי והרמוני, וחיוך מושלם.

כתר לשיניים אחוריות

כאשר השן הפגועה או החסרה היא שן אחורית בפה, שאותה לא רואים כמעט, הצבע שלה הופך פחות משמעותי, ועל כן כתרי זירוקניה יכולים גם הם להתאים להחלפתה. הבחירה בין כתר זירקוניה או כתר חרסינה היא בחירה שיש לה משמעויות לטווח הארוך וחשוב שמי שיקבל אותה יהיה מומחה לשיקום הפה שיש לו ניסיון רב-שנים בתחום, שכן על השיניים האחוריות מופעלים לחצים חזקים בעת לעיסה ויש לקחת זאת בחשבון כאשר בוחרים בכתר הנכון, שיחזיק לאורך זמן.  

במקרים רבים, כאשר מבוצע טיפול שורש בשן אחורית בפה, יבחר הרופא לסיים את הטיפול בהצמדת כתר לשן הפגועה. הדבר נעשה על מנת להגן על השן, שכתוצאה מהטיפול הפכה דקיקה ושברירית יותר ועל כן היא עלולה להיפגע עוד יותר. גם בעת התקנת כתר אחרי טיפול שורש יש לבחון היטב סוגי כתרים לשיניים ולבחור נכון.

כמה זמן מחזיק כתר בשן?

אין זה משנה אילו סוגי כתרים לשיניים נבחרו בעבורנו, לכל אחד שמבצע טיפול כזה חשוב כי הוא יחזיק מעמד לאורך שנים רבות ללא צורך בתיקונים וטיפולים נוספים. על מנת להבטיח אורך חיים אופטימלי לשתל, יש להקפיד על שגרת טיפולים להיגיינת הפה. דלקות חניכיים, למשל, עלולות לרופף את אחיזתו של הכתר בשתל שאליו הוא מוברג (במקרה של מחסור בשן), ואותן ניתן למנוע באמצעות טיפול שיננית קבוע. אורך החיים של שתל ממוצע הוא כ-10 שנים, שבמהלכן הוא ישמש את המטופל לקיום חיים תקינים ונוחים.

כתרים בשיניים הם פיתרון מצוין לשיפור מראה הפה ולהשבת התפקוד התקין והנוח שלו. אז אל תוותרו על החיוך שלכם לפני שהתייעצתם עם מומחה על הכתרים שיכולים להפוך אותו למושלם.

סוגי כתרים לשיניים – שאלות ותשובות

כתרים בשיניים משמשים לשתי מטרות עיקריות – לכיסוי שן פגומה ולהחלפת שן חסרה. במקרה הראשון, כאשר צבעה של השן או הצורה שלה פגומים כך שהמראה או השימושיות שלה נפגעים, הכתר מוצמד לשן עצמה ומחזיר לה את המראה השלם והיפה שאבד לה ואת התפקוד המיטבי. במקרה השני, כאשר מדובר באובדן של שן, הכתר משמש להחלפת השן החסרה והוא מוברג לשתל דנטלי המותקן בפיו של המטופל, כך שהוא גם ייראה כשן טבעית וגם יתפקד כמוה.

כאשר מדברים על סוגי כתרים לשיניים חשוב לציין שני סוגים עיקריים: כתר חרסינה וכתר זירקוניה, שהם הכי נפוצים היום. לשני סוגי הכתרים יתרונות וחסרונות משלהם, וחשוב להתאימם בצורה הנכונה ביותר למיקום הכתר בפה, למצב בריאות הפה הכללי של המטופל, לתקציב שעומד לרשותו ועוד. הכתר אמור להחזיק מעמד בפיו של המטופל כ-10 שנים, ואין זה משנה מאיזה סוג הוא, וזאת כמובן בתנאי שהמטופל שומר על היגיינת פה טובה ומקפיד להגיע לטיפולים שוטפים.

כתר חרסינה עשוי ממתכת חזקה המצופה בציפוי חרסינה אסתטי בגוון המשתלב היטב ובטבעיות בפיו של המטופל. מדובר בכתר חזק ועמיד, שניתן להתאימו היטב מבחינה אסתטית, אך בחלק מן המקרים עשויה להיווצר חשיפה הדרגתית של המתכת במקום החיבור לחניכיים, מה שעשוי לפגוע בנראות שלו לאורך זמן.

כתר זירקוניה עשוי כולו ממתכת לבנה הנקראת זירקוניום, וגם הוא חזק ועמיד כמו כתר החרסינה. יתרונו של הכתר הוא בחוזקו הרב ובעובדה כי אין בו מתכת אפורה שתיחשף עם הזמן. מצד שני, הזירקוניום הוא חומר לבן מאוד, כך שהוא לא משתלב בטבעיות לצד השיניים הקיימות בפיו של המטופל. כתרי זירקוניום בשילוב חרסינה מהדור החדש הם המענה לבעיה זו, שכן ניתן להתאים את הגוון שלהם בצורה מדויקת וטובה.

הבחירה בכתר הנכון למטופל צריכה לקחת בחשבון גורמים רבים. למשל, כאשר הכתר נועד להתקנה בחלקו הקדמי של הפה, חשוב במיוחד להתאים את צורתו ואת הגוון שלו לשיניים הטבעיות שמקיפות אותו, כך שהמראה שיתקבל יהיה יפה ככל הניתן. להבדיל, כתר המיועד לחלקו האחורי של הפה פחות חשוף ועל כן צבעו פחות משמעותי, אך בשל שימושיו התכופים בלעיסה יומיומית, חשוב שהוא יהיה חזק ויציב במיוחד. מומחה שיקום הפה הוא זה שידע לקבוע מהו הכתר המתאים ביותר למטופל, כך שהוא ייהנה מתפקוד תקין ומראה נהדר במשך שנים רבות ככל הניתן.

פרופ' זאב אורמינר

מומחה לשיקום הפה, אסתטיקה דנטלית, שתלים דנטליים

אודות פרופ' זאב אורמינר

פרופ' זאב אורמינר הוא מומחה לשיקום הפה עם 30 שנות ניסיון ומרצה בכיר בבית הספר לרפואת שיניים באוניברסיטת ת"א. הטיפולים במרפאה כוללים כתרים וסתימות, שתלים, הלבנת שיניים וציפוי שיניים. תהליך הטיפול כולל אבחון מעמיק ותוכנית טיפול מותאמת אישית, המבוססת על ניסיון רב שנים וידע עדכני.

ליצירת קשר ויעוץ על ידי פרופ' זאב אורמינר השאירו פרטים ונתאם בהקדם:

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן