איך בוחרים בכתר הנכון? כתרי אימקס מול כתרי זירקוניה

כתרים דנטליים הם פיתרון ותיק ונפוץ לבעיות רבות בשיניים – החל משיניים סדוקות או חלשות כתוצאה משחיקה או טיפולי שורש, עבור בשיניים פגומות בצורתן, בצבען או בגודלן ועד לשיניים חסרות בפה המטופל הדורשות אביזר רפואי חלופי. בכל המקרים הללו ובאחרים, הכתרים משמשים גם למטרות פונקציונליות כגון חיזוק השן וייצובה או שימוש לצרכי אכילה ודיבור, וגם למטרות אסתטיות כגון החלפת שן חסרה או כיסוי על שן שצבעה או צורתה נפגמו משמעותית. על כן, יש משמעות רבה לבחירה נכונה של הכתר שישמש לטיפול בשן הפגועה או החסרה, כך שהוא גם ישמש את המטופל היטב במשך שנים רבות וגם יעניק לפיו מראה טבעי ובריא.

בשנים האחרונות נראה כי ירדה קרנם של כתרי החרסינה שבעבר היו הנפוצים ביותר בטיפולים אלו. כתרים מסוגים חדשים המבוססים על טכנולוגיות מתקדמות הופכים לאלטרנטיבות טובות לכתרים של פעם, ויש לכך סיבות שונות. במאמר זה נציג בפניכם שני סוגי כתרים שזוכים היום לפופולריות הולכת וגוברת ונסביר על יתרונותיהם וחסרונותיהם – את הבחירה ביותר הנכונה בעבורכם תקבלו ביחד עם רופא השיניים שלכם.

כתרי זירקוניה

כתרי זירקוניה הם כתרים בחריטה מתקדמת העשויים ממתכת הנקראת זירקוניה וייחודה הוא בצבעה הלבן הבוהק. הזירקוניה נחשבת לחומר חזק ועמיד לאורך שנים, וזהו כמובן מאפיין חשוב מאוד בעבור אביזר רפואי שנועד לשמש לאורך זמן. בנוסף לכך, הזירוקניה אינה מעוררת אלרגיות והיא אינה גורמת להשחרה של השיניים שאותן היא מכסה, כפי שעשתה המתכת ששימשה בכתרי החרסינה של פעם. יתרון נוסף של הזירקוניה הוא העובדה כי מדובר בחומר שאינו מוכתם ומשנה את צבעו בקלות, וכך הוא נשאר יפה ונקי במשך שנים.

ליצירת קשר ויעוץ על ידי פרופ' זאב אורמינר השאירו פרטים ונתאם בהקדם:

החיסרון של כתרי הזירקוניה הוא דווקא צבעם הלבן הבוהק, שאמנם נראה מרשים ויפה, אך ברוב המקרים הוא אינו משתלב בטבעיות עם השיניים האחרות בפה שאינן לבנות כמוהו. התוצאה במקרה זה תהיה כתר שמתבלט ופוגע במראה האורגני של הפה, ועל כן מומלץ להשתמש בכתרים אלו במקומות בפה שהם פחות חשופים. פיתרון אחר לבעיה הוא טכנולוגיה חדשה המאפשרת לשנות את הגוון של כתר הזירקוניה וליצור התאמה טובה יותר לפיו של המטופל, אך יש לכך מחיר במידת חוזקו של הכתר.

כתרי אימקס E-max

פיתרון מצוין אחר לשיניים קדמיות הוא כתר אימקס (E-max), העשוי מחרסינה, כמו כתרי החרסינה הישנים, אך מדובר בחרסינה חזקה ודחוסה יותר שבזכות עוצמתה ועמידותה הרבה היא אינה זקוקה עוד לייצוב המתכתי שהיווה בעבר בסיס לכתרי החרסינה. כך מאפשרים כתרי האימקס  ליצור כתר במראה טבעי לחלוטין, בצבע ובצורה המדויקים, וזאת ללא שכבת המתכת שגרמה בעבר ליצירת הילה אפורה בבסיס השן שפגעה במראה הפה.

לכתרי האימקס יש מידה של שקיפות וגמישות מבחינת בחירת הגוון הסופי, וכך ניתן ליצור כתרים שיכסו היטב על שיניים פגומות אך גם יותירו מראה טבעי שמשתלב בהרמוניה עם השיניים האחרות בפה. על כן כתרים אלו מומלצים לשימוש בחלקו הקדמי של הפה, שיש לו נראות גבוהה יותר, והם בהחלט יכולים לגרום למטופל לשוב לחייך בטבעיות ובביטחון מלאים.

הבחירה בכתר המתאים ביותר לטיפול שאתם עומדים לעבור צריכה להתבסס על שיקולים שונים – החל באזור בפה שבו יותקנו הכתרים, עבור בשימושיות הצפויה של כתרים אלו וכלה בתקציב שעומד לרשותנו. הדרך הטובה ביותר להגיע לבחירה הנכונה היא להתייעץ עם מומחה ולהציג בפניו את העדפותיכם ורצונותיכם, ויחד תוכלו להגיע אל המטרה המיוחלת – חיוך יפה בפה בריא ללא כאבים.

 

פרופ' זאב אורמינר

מומחה לשיקום הפה, אסתטיקה דנטלית, שתלים דנטליים

אודות פרופ' זאב אורמינר

פרופ' זאב אורמינר הוא מומחה לשיקום הפה עם 30 שנות ניסיון ומרצה בכיר בבית הספר לרפואת שיניים באוניברסיטת ת"א. הטיפולים במרפאה כוללים כתרים וסתימות, שתלים, הלבנת שיניים וציפוי שיניים. תהליך הטיפול כולל אבחון מעמיק ותוכנית טיפול מותאמת אישית, המבוססת על ניסיון רב שנים וידע עדכני.

ליצירת קשר ויעוץ על ידי פרופ' זאב אורמינר השאירו פרטים ונתאם בהקדם:

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן