מה חשוב לדעת על כתרים בשיניים?

 

אין ויכוח על כך שהעולם שבו אנו חיים מייחס חשיבות רבה לאסתטיקה. בשנים האחרונות נראה כי כולנו הופכים מתוחכמים יותר ובעלי דרישות אסתטיות גבוהות יותר – אנו רוצים לאכול אוכל שמצטלם טוב, לרכוש ריהוט בעיצוב פורץ דרך, לבקר במקומות היפים בעולם וכמובן, להיראות הכי טוב שאנחנו יכולים. הטיפולים האסתטיים שפעם היו נחלתם של מעטים הפכו היום לנושא שיחה מרכזי, ונראה שכמעט כולם מוכנים להשקיע במראה החיצוני שלהם ולשפר את עצמם.

תחום אסתטיקת הפה הוא אחד מן התחומים שנותנים מענה לרצונם של אנשים בשיפור מראם החיצוני. חיוך יפה שחושף שיניים לבנות ובריאות הוא חלומם של רבים שסובלים מבעיות ומפגיעות שונות במראה השיניים שלהם. ברבים מן המקרים, כתרים הם הפיתרון המיטבי לשיפור מראה הפה, אך לפני שאתם מכניסים אותם לפה שלכם, חשוב להבין מה זה כתר בשיניים וכן אילו סוגי כתרים קיימים ולאיזה שימוש הם מתאימים.

כתר חרסינה

כתרי חרסינה מורכבים משכבת מתכת שעליה שכבת חרסינה לבנה. העמידות של כתרים אלו נחשבת גבוהה יחסית ועלותם נמוכה ביחס לחלופות. בנוסף לכך, השיפורים הטכנולוגיים של השנים האחרונות מאפשרים ליצור התאמה טובה מבעבר של הכתר למבנה השן, וכך לשמור על השן ועל הכתר זמן רב יותר. כתרי חרסינה משמשים גם בהשתלות שיניים – הם מוברגים לשתל במקום השן החסרה ומחליפים אותה בצורה טבעית ואסתטית.

כתר זירקוניה

כתרי זירוקניה הם ככל הנראה הפופולריים ביותר היום. כתרים אלו עשויים זירוקניה, לעתים בשילוב חרסינה, וללא מתכות. הם נחשבים לבעלי התאמה ביולוגית גבוהה לגוף ובעיקר לחניכיים והם מתאימים גם לאנשים שאלרגיים למתכות. הזירקוניה אינה סופחת צבעי מאכל ועל כן היא נוטה לשמור על צבעה הלבן לאורך שנים רבות. עם זאת, לובנם של כתרי הזירקוניה עשוי להבליט אותם ביחס לשיניים הטבעיות המקיפות אותם, כך שבצורתם הטהורה (ללא תוספת חרסינה) הם מתאימים יותר לשיניים אחוריות ופחות לשיניים קדמיות.

בעבור כתרים בשיניים קדמיות ניתן להשתמש בכתרי זירקוניה מסוג E-max, שייחודם הוא בהיותם שקופים במידת מה, מה שמאפשר לצבע השיניים המקוריות לחדור מבעדן כך שנוצר מראה טבעי יותר.

באילו מקרים נדרש כתרים בשיניים?

כתר בשן נועד לענות על כמה מצבים שונים שעשויים להתרחש בחיינו:

פציעה או חבלה – במקרה של תאונה או כל פגיעה פיזית אחרת באזור הפה והלסת, עלולה להתרחש פגיעה בשיניים. הפגיעה עשויה להיות סדק קטן בשן, שבירה משמעותית יותר של השן ואפילו עקירה מהפה של השן כולה. הסיכון הוא לרוב לשיניים הקדמיות, אך גם השיניים האחוריות עשויות להיפגע מלעיסה של חומר קשה מדי. במקרים שבהם השן נסדקה או נשברה, ניתן להשתמש בכתר על מנת להשיב לה את המראה השלם והתקין.

ייצוב שן פגועה – לעתים שיניים הופכות לחלשות ושבריריות בשל טיפולי שיניים לא מוצלחים או סיבות אחרות. במקרים כאלו ניתן להשתמש בכתר על מנת לייצב את השן ולשמור עליה לאורך זמן.

הסתרת פגמים וכתמים בשן – במקרה שהשן מוכתמת וצבעה אינו אסתטי, הדבקת כתר על גביה תשפר דרמטית את מראה הפה.

כיצד נשמור על הכתר לאורך זמן?

לאחר שקיבלתם את הכתרים שרציתם, ואתם סוף סוף מחייכים בפה מלא שיניים יפות, חשוב לעשות מאמץ ולשמור על הכתרים לאורך זמן. ראשית כדאי לעבור הדרכה על ידי שיננית בנוגע לאופן הצחצוח הנכון של הכתרים, בעיקר בנקודת המפגש בינם לבין החניכיים, ולהתחיל שימוש בחוט דנטלי מיוחד, קיסמים מותאמים ועוד, בהתאם להמלצתה. מומלץ לקיים ניקוי שיניים יסודי אצל השיננית אחת לתקופה וכן להקפיד על ביקורים תקופתיים אצל רופא השיניים. כך ניתן לזהות בהקדם דלקות חניכיים שעלולות לפגוע בכתר ולעצור את התקדמותן מבעוד מועד.

כעת אתם יודעים שחיוך יפה הוא בהישג ידכם – אז דאגו לצאת לדרך בליווי מומחה לשיקום הפה שייתן לכם מענה מקיף ומקצועי והתאמה אישית מדויקת. 

ליצירת קשר עם מומחה לשיקום הפה

    להתייעצות עם פרופ' אורמינר



    פרופ' זאב אורמינר

    מומחה לשיקום הפה, אסתטיקה דנטלית, שתלים דנטליים

    אודות פרופ' זאב אורמינר

    פרופ' זאב אורמינר הוא מומחה לשיקום הפה עם 30 שנות ניסיון ומרצה בכיר בבית הספר לרפואת שיניים באוניברסיטת ת"א. הטיפולים במרפאה כוללים כתרים וסתימות, שתלים, הלבנת שיניים וציפוי שיניים. תהליך הטיפול כולל אבחון מעמיק ותוכנית טיפול מותאמת אישית, המבוססת על ניסיון רב שנים וידע עדכני.

    ליצירת קשר ויעוץ על ידי פרופ' זאב אורמינר השאירו פרטים ונתאם בהקדם:

    גלילה לראש העמוד
    דילוג לתוכן