כתרים לשיניים – השאלות שרציתם לשאול

מראה הפה שלנו הוא אחד הגורמים המכריעים המשפיעים על המראה הכללי של פנינו. כשהשיניים שלנו אינן לבנות ויפות או שאינן בגודל הנכון ובצורה הנכונה – אנחנו נראים בריאים ויפים פחות, לפחות בעיני עצמנו. בנוסף לכך, שיניים בריאות הן גורם מרכזי בהנאה שלנו מהחיים ובקיום שגרת חיים טובה. כאשר השיניים שלנו אינן חזקות או יציבות דיין והן כואבות בעת אכילה או דיבור – אנו חשים מוגבלים ונוטים להימנע מדברים שונים.

אז מה עושים כאשר מראה השיניים שלנו אינו מיטבי? כאשר השיניים הקדמיות בפינו אינן נראות כפי שהיינו רוצים שייראו? וכאשר השיניים האחוריות בפינו כואבות בעת לעיסה? כתרים לשיניים הם פיתרון מוכר ונפוץ לבעיות אלו והם יכולים להביא לשינוי משמעותי. אז אספנו כמה שאלות שעשויות לעניין אתכם בהקשר של כתרים, ונשמח מאוד גם לענות עליהן.

כיצד מותקן הכתר?

התקנה של כתרים לשיניים היא תהליך פשוט ומהיר יחסית, אך יישומו תלוי במצב הפה והשיניים. חשוב לפני הכול להבדיל בין שני מצבים שונים – מצב של שן חלשה או לא אסתטית ומצב של היעדר שן.

כאשר יש בפינו שן חלשה ושברירית, כתוצאה ממחלת העששת, בעקבות טיפול שורש או מסיבות אחרות, נדרשת הגנה על השן על מנת לשמר אותה, להגן עליה ולמנוע את החמרת הבעיה. במקרה זה מותקן הכתר ישירות על גבי השן הפגועה באמצעות הדבקה פשוטה, וזאת לאחר שהרופא טיפל בשן וסתם את החורים שבה. הדבקת הכתרים מתאימה גם לשיניים שאינן פגיעות וחלשות אך המראה שלהן פגום בגלל כתמים, שברים או צורה וגודל שאינם תואמים את ממדי הפה או את שאר השיניים.

המצב השני הוא מצב של שן חסרה שיש להחליפה בכתר. לעתים תהיה זו שן שנשרה מעצמה, כתוצאה מדלקת חניכיים חריפה, טראומה או סיבה אחרת, ולעתים תהיה זו שן שרופא השיניים החליט לעקור על מנת לשמור על בריאות הפה ועל השיניים הסובבות אותה. במקרים אלו הכתר אינו יכול להיות מודבק על גבי שן והוא מותקן על גבי שתל שמוחדר לעצם הלסת של המטופל. תהליך זה אורך זמן ארוך יותר, שכן יש לוודא כי השתל נקלט בהצלחה בפיו של המטופל לפני שהכתר מוברג אליו.

מהו כתר זמני?

על מנת ליצור בעבור המטופל את הכתר המתאים לו ביותר, יש ליצור דוגמה מדויקת של מבנה השן, לרוב באמצעות "נשיכה" קצרה של חומר גמיש המתקשה במהירות. את הדוגמה הזו מעביר הרופא יחד עם הוראותיו המדויקות למעבדה מקצועית, ועד שהכתר יהיה מוכן לרוב ימוקם באזור הפגום כתר זמני. הכתר הזמני הוא אינו חזק ועמיד כמו הכתר הקבוע, אך הוא עשוי לשמש היטב את המטופל בשבועות שעד להתקנת הכתר הקבוע. במהלך שבועות אלו, יכול המטופל להתרגל להרגשה של הכתר ואם הוא חש חוסר נוחות או כאב בשל חוסר התאמה שלו, עליו לדווח לרופא השיניים על מנת שיבוצעו התאמות מתאימות בו ובכתר הקבוע שנמצא בתהליך עבודה.

ליצירת קשר ויעוץ על ידי פרופ' זאב אורמינר השאירו פרטים ונתאם בהקדם:

כמה זמן מחזיק הכתר?

מקובל להגיד היום שכתר בשן מחזיק בין שבע לעשר שנים, אך חשוב לזכור כי אורך הזמן שבו הכתר ישמש אותנו מושפע מרמת השמירה על היגיינת הפה ועל בריאותו, ממצב הפה באופן כללי וכמובן גם מסוג הכתר שהותקן. יש היום מגוון גדול של סוגי כתרים שיכולים לשמש לשיקום הפה, ובחירה בכתר הנכון יכולה להשפיע על הצלחת הטיפול לאורך זמן. אחת השאלות שחשוב לשאול היא האם זהו כתר לשיניים קדמיות או לשיניים אחוריות, שכן יש הבדל ברמת הנראות ובתפקוד היומיומי של השיניים הללו. בנוסף, יש לחשוב על הגוון הרצוי של הכתר, על רמת החריטה שלו ועוד, ובהתאם לכל אלו להחליט מה הכי מתאים לכם – כתר חרסינה או כתר זירקוניה או אולי כתר בטכנולוגיית אימקס.  

התקנת כתרים בשיניים יכולה להשיב לפיכם את המראה היפה ואת התפקוד התקין ולחסוך מכם כאבים ומבוכה. אז אם אתם עדיין מתלבטים לגבי התקנת כתרים בשיניים שלכם – חבל שתחכו. אתם מוזמנים לשאול אותנו את כל השאלות שעדיין לא קיבלתם עליהן מענה.

פרופ' זאב אורמינר

מומחה לשיקום הפה, אסתטיקה דנטלית, שתלים דנטליים

אודות פרופ' זאב אורמינר

פרופ' זאב אורמינר הוא מומחה לשיקום הפה עם 30 שנות ניסיון ומרצה בכיר בבית הספר לרפואת שיניים באוניברסיטת ת"א. הטיפולים במרפאה כוללים כתרים וסתימות, שתלים, הלבנת שיניים וציפוי שיניים. תהליך הטיפול כולל אבחון מעמיק ותוכנית טיפול מותאמת אישית, המבוססת על ניסיון רב שנים וידע עדכני.

ליצירת קשר ויעוץ על ידי פרופ' זאב אורמינר השאירו פרטים ונתאם בהקדם:

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן