שתלים קצרים בהשתלות שיניים

פרופ'הצלחה של השתלת שיניים תלויה במגוון מרכיבים ממומחיות הרופא ועד התאמה מדויקת של השתל לפי האנטומיה של הלסת. אחד האתגרים הבולטים בהשתלה קשור בחוסר עצם לסת. כמות העצם בלסת היא שקובעת פעמים רבות את מיקום השתל וגודלו. במקרים מסוימים עם חוסר עצם, יש צורך להשתיל עצם – הליך מורכב וארוך שמייקר משמעותית את ההשתלה.

אך קיימת גם אלטרנטיבה למחוסרי עצם לסת – שתלים דנטליים קצרים במיוחד. לדברי ד"ר זאב אורמינר, מומחה לשיקום פה, מרצה בכיר בבית הספר לרפואת שיניים באוניברסיטת תל אביב , "המטרה בהשלמת העצם החסרה היא לייצר מבנה יציב לשתלים, כדי שהלסת תוכל להחזיק בהם בבטחה. אנשים רבים סובלים מחוסר עצם מסיבות שונות – דלקות, אובדן שיניים, נסיגת חניכיים ועם הזמן איכות העצם נפגעת ומחסור בעצם עלול לפגוע באפשרות לבצע השתלות ולכן יש צורך להשתיל עצם או לבצע הרמת סינוס (תלוי היכן חסרה העצם).

מהם שתלים קצרים?

שתלים קצרים הם שתלים מיוחדים. אם אורך של שתל סטנדרטי הוא 10 מ"מ, הרי ששתל קצר נע בין5-8 מ"מ בלבד. ניתן בשימוש בשתל קצר להימנע מבניית עצם באזורים האחוריים של הפה או להימנע מהרמת סינוס בלסת העליונה, כשהגישה להשתלה מורכבת יותר.

מתי נשתמש בשתלים קצרים?

עקרונית, בניית עצם עדיפה כי היא מספקת סביבה יציבה יותר לשתל, אבל יש מקרים בהם בניית עצם מסובכת במיוחד, פולשנית ויקרה ולעיתים גם בלתי אפשרית – למשל, בקרב חולי סכרת לא מאוזנת או במעשנים כבדים. לכן שתלים קצרים מהווים אלטרנטיבה ראויה ומספקים מבחינה הנדסית מאחז יציב לכתר וכן ניתן לבצע את התהליך בדרך מהירה ביחס להשתלת עצם".

מהם החסרונות בשימוש בשתלים קצרים?

"בשתלים קצרים היחס בין השתל לכתר שמחובר עליו גדול מהרגיל. כלומר, הכתר מעל השתל גדול מהשתל. דיספרופורציה ביניהם גורמת לבעיות אסתטיות ולבעיות בתפקוד. הכותרת של שן רגילה היא שליש מאורך של כל שן וברגע שהעצם נספגת והשתל קצר, התוצאה תהיה שהכותרת של השן תהיה ארוכה יותר ואם היא ארוכה יותר, השתל יסבול מעומס של כוחות לעיסה ועשוי להינזק בבוא הזמן. חוסר ההלימה בין כותרת ארוכה ושן קצרה מייצרים גם מראה לא אסתטי". 
פרופ' אורמינר מסביר שבבחירת שתלים קצרים, הכתרים עשויים להישבר עם הזמן כיוון שהברגים שמחברים אותם משתחררים ומתנתקים עם הזמן בגלל כוחות הלעיסה  ולכן יתכנו יותר סיבוכים שיקומיים בעיקר בטיפול בכתר, שעשוי להישבר.
 
לסיכום, אין לשלול שימוש בשתלים קצרים אבל הם לא הבחירה הראשונה שלנו. צריך לזכור שהשיקום קובע, צורת השיקום-תותבת או כתר- אורך הכתרים . מספר הכתרים. אלו כוחות אנחנו מפעילים על השיניים שלנו, כל הגורמים הללו משפיעים ולאורך השתל יש משמעות קריטית.

פרופ' זאב אורמינר

מומחה לשיקום הפה, אסתטיקה דנטלית, שתלים דנטליים

אודות פרופ' זאב אורמינר

פרופ' זאב אורמינר הוא מומחה לשיקום הפה עם 30 שנות ניסיון ומרצה בכיר בבית הספר לרפואת שיניים באוניברסיטת ת"א. הטיפולים במרפאה כוללים כתרים וסתימות, שתלים, הלבנת שיניים וציפוי שיניים. תהליך הטיפול כולל אבחון מעמיק ותוכנית טיפול מותאמת אישית, המבוססת על ניסיון רב שנים וידע עדכני.

ליצירת קשר ויעוץ על ידי פרופ' זאב אורמינר השאירו פרטים ונתאם בהקדם:

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן