שיקום הפה ביום אחד? מה חשוב לדעת

בעולם המודרני שבו אנחנו חיים, נראה כי מהירות היא שם המשחק. כולם מבטיחים לנו משלוח מהיום למחר, הצלחות מיידיות, תוצאות שמתקבלות בו במקום – וזה אכן נשמע נהדר. עם זאת, לא בכל המקרים התוצאה המהירה ביותר היא גם הטובה ביותר, וחשוב שנדע להבחין בין המקרים הללו.

עולם שיקום הפה מציע למטופלים מגוון גדול של פתרונות רפואיים ואסתטיים שיכולים לשפר את איכות חייהם, לשדרג את מראה השיניים שלהם ולהציע להם עתיד ורוד יותר. ההתפתחות המדעית והמחקרית המובילה את עולם שיקום הפה מביאה את הפתרונות הללו לאיכות גבוהה יותר בכל יום, ולעתים היא מתבטאת גם בקיצור הליכים או בהקלת העומס על המטופל. תהליך השתלת שיניים במסגרת שיקום הפה ביום אחד הוא ביטוי מעניין לאותה התפתחות, ויש לו בהחלט יתרונות, אך גם חסרונות.

תהליך השתלת השיניים

לפני שנדבר על השתלת שיניים ביום אחד, כדאי קודם להבין מהי השתלת שיניים ואילו שלבים היא כוללת. השתלות שיניים מבוצעות כמענה לבעיה של מחסור בשן, כלומר כאשר מתקבלת החלטה לעקור שן פגומה או שהיא כבר נשרה מעצמה ויש צורך להחליפה. לעתים אף מדובר בכמה שיניים הדורשות החלפה ולא בשן אחת בלבד.  

השתלות שיניים הן תהליך מורכב הכולל לפני הכול הכנה של אזור ההשתלה, באמצעות עקירת שיניים, בניית עצם או טיפול שיננית עמוק, בהתאם למצבו של המטופל. בשלב הבא מוחדרים השתלים הדנטליים אל עצם הלסת ואז נדרש תהליך החלמה וקליטה, שאורך כמה חודשים, ובמהלכו נוצרת אחיזה מכנית של השתל בעצם שמתחלפת בהמשך ביציבות ביולוגית, שהיא התוצאה הרצויה. כעת השתל מוכן להרכבת כתרים לשיניים, שהם למעשה תחליף שן מלאכותי שגם נראה טבעי ויפה וגם מאפשר תפקוד מלא ונוח לאורך שנים.

אם כן, תהליך השתלת שיניים לשיקום הפה אורך תקופה של כמה חודשים, כתלות במצבו של המטופל, בפתרונות שייבחרו בעבורו ובתהליך ההחלמה שלו.

ליצירת קשר ויעוץ על ידי פרופ' זאב אורמינר השאירו פרטים ונתאם בהקדם:

הכול ביום אחד

השתלת שיניים ביום אחד נותנת מענה למטופלים המבקשים לקצר את התהליך הארוך ולצאת ממרפאת השיניים עוד באותו היום עם שיניים חדשות ויפות שגם יתפקדו היטב. זה אכן נשמע נהדר, ובעבור מטופלים מסוימים מדובר אכן בפתרון מתאים. עם זאת, חשוב לסייג ולהבין מהם החסרונות של שיטה זו, הנקראת גם "העמסה מיידית", ולמי היא פחות מתאימה.

חיסרון ראשון של ההעמסה המיידית היא העובדה כי אין זמן לבצע תהליכים משלימים כמו בניית עצם לאחר עקירת שן, שכן כבר ביום העקירה אנו נדרשים להשתיל את השתל הדנטלי, ללא זמן החלמה וללא טיפול מיטבי בבעיית המחסור בעצם. כתוצאה מכך, לעתים יבחר הרופא המטפל להשתמש בשתלים קצרים יותר, שמספקים אחיזה טובה פחות לאורך זמן. על כן, אם אתם סובלים מהידלדלות עצם הלסת, כדאי שתשקלו שוב את ביצוע התהליך ביום אחד.

חיסרון שני בהשתלה ביום אחד הוא שקיצור ההליכים פוגע בתהליך ההחלמה הטבעי של הגוף ולא מאפשר לו להגיע למוכנות מלאה לקראת השלב הבא. כך, במקום להמתין ליציבות הביולוגית של השתל, המושגת לאחר כמה חודשים, מוברג הכתר על גבי השתל כאשר הוא עדיין בשלב האחיזה המכנית, ועלולות להיות לכך השלכות בהמשך. אצל מטופלים שסובלים מבעיות לב, סוכרת ומחלות חניכיים או מטופלים שמעשנים, תהליך ההחלמה עשוי להיות מורכב יותר, וגם להם כדאי לשקול לדבוק בתהליך הארוך.

חיסרון שלישי הוא מיקום לא מדויק של השתלים או שימוש בכמות לא נכונה שלהם, וזה קורה לא אחת בתהליכים של השתלה ביום אחד. התוצאה היא שיניים שאינן עומדות היטב בלחצי הלעיסה לאורך זמן, שנשברות או מתנדנדות וגורמות למטופל כאב וחוסר נוחות, שיובילו אותו בחזרה אל כיסא רופא השיניים מוקדם מכפי שהוא ציפה.

לסיכום, הרעיון של שיקום הפה ביום אחד נשמע כמו הבטחה נהדרת, ובעבור מטופלים מסוימים הוא אכן עשוי להיות כזה, אך לא בעבור כולם. אז לפני שתחליטו באיזה שיטה לבחור, אנו ממליצים בחום להתייעץ עם מומחה לשיקום הפה המיומן בהשתלות שיניים מסוגים שונים ומכיר את התהליך על בוריו, והוא יוכל להתאים לכם את הפיתרון הנכון ביותר בעבורכם. וזכרו, לא תמיד התוצאה המהירה ביותר היא גם הטובה ביותר.

פרופ' זאב אורמינר

מומחה לשיקום הפה, אסתטיקה דנטלית, שתלים דנטליים

אודות פרופ' זאב אורמינר

פרופ' זאב אורמינר הוא מומחה לשיקום הפה עם 30 שנות ניסיון ומרצה בכיר בבית הספר לרפואת שיניים באוניברסיטת ת"א. הטיפולים במרפאה כוללים כתרים וסתימות, שתלים, הלבנת שיניים וציפוי שיניים. תהליך הטיפול כולל אבחון מעמיק ותוכנית טיפול מותאמת אישית, המבוססת על ניסיון רב שנים וידע עדכני.

ליצירת קשר ויעוץ על ידי פרופ' זאב אורמינר השאירו פרטים ונתאם בהקדם:

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן