שחזור שיניים לאחר תאונות ופציעות

נפילה מאופניים, התנגשות בין רכבים ואפילו מעידה ברחוב עשויות להסב פגיעות גופניות רבות וביניהן גם טראומה דנטלית. הפה סופג מהלומה וכתוצאה מכך נוצרים סדקים בשן, שיניים נשברות ובמקרים קיצוניים, אף נעקרות מהפה ומותירות חלל ריק.

לדברי פרופ' זאב אורמינר, מומחה לשיקום פה, מרצה בכיר, בית הספר לרפואת שיניים באוניברסיטת תל אביב, בשנים האחרונות, עם העלייה בפעילות מוטורית ספורטיבית, השיניים חשופות יותר לפגיעות ובעיקר השיניים הקדמיות. "שחיינים עלולים להיחבט בקיר בבריכה, רוכבי אופניים לאבד שליטה ואצנים להחליק על המדרכה. רוב האנשים באופן אינסטינקטיבי יגנו על הפנים עם הידיים, אבל לא תמיד יצליחו להציל את השן מפגיעה ישירה או עקיפה בסנטר או בלסת".

החדשות הטובות הן שהטכנולוגיה המתקדמת יחד עם מיומנויות מקצועית מאפשרת שחזור שיניים במגוון טכניקות לתפקוד יעיל של הפה יחד עם שמירה על מראה אסתטי. בשלב הראשון, ברגע שישנה פגיעה בשן, חשוב לגשת לרופא שיוכל לאמוד את הנזק שנגרם ולבסס תכנית טיפול אופטימלית. כדאי לגשת בהקדם האפשרי לבדיקה, כדי למגביר את הסיכויים להצלחת הטיפול. 

איזה פגיעות נפוצות כתוצאה מפגיעה או תאונה?

"לרוב אנו מבחינים בשבר בכותרת השן בה ניתן לטפל באמצעות כתר חרסינה או ציפוי חרסינה או קומפוזיט (חומר מרוכב התואם לגוון השיניים). ככל שהנזק לשן יותר גדול, כך האפשרות לקומפוזיט ולחרסינה יורדת מהפרק.
פגיעה שהסתיימה בתלישת השן מהפה (יציאת השן מהמכתשית) לעיתים מלווה בחבלה בעצם, כיוון שבוצעה עקירה לא מבוקרת של השן. הכוח שהופעל לעיתים קרובות שובר חלק מהעצם שעוטפת את השן ונוצר פגם שמקשה לשחזר את האזור הפגוע.
"כל מקרה לגופו, אך ככל שהנזק גדול יותר", מסביר פרופ' אורמינר, "כך נצטרך לבצע טיפול שורש בשן, כי הסיכוי לפגיעה בעצב עולה. אם חלה פגיעה שהשן נעקרה או נשברה בצורה כזו שאי אפשר לשחזר אותה וחלקים מהעצם יתכן שנפגעו, נהוג לבצע השתלה דנטלית עם בניית עצם".

השיניים הקדמיות חשופות יותר לפגיעות אך ישנם מקרים בהם גם השיניים האחוריות יספגו פגיעה.
"פעולת האכילה גורמת להעמסת כוחות גדולה על השיניים האחוריות, וככל שהנזק יותר גדול, עולה הסיכוי לכתר".

טיפול בשיניים שבורות או חסרות – האם הגיל קובע?

שחזור שיניים משתנה ממבוגר לילד, מדגיש פרופ' אורמינר. "אצל ילדים השורש טרם נסגר, ולכן  לפעמים ניתן להחזיר את השן למקומה והיא תיקלט בהצלחה. אצל מבוגרים נדיר שניתן להחזיר שן שנתלשה החוצה. השלמת השיניים השבורות נעשית באמצעות שתלים אותם כדאי לדחות ככל שניתן, כיוון שתהליך בקיעת השיניים מואץ יותר בגיל צעיר ושתל ייראה לא פרופורציונלי ביחס לשיניים האחרות".
על פיו, מומלץ לבצע כתחליף לשתל שחזורים מודבקים לשיניים סמוכות שמקנים תוצאה לא פחות אסתטית ומצוינת תפקודית. בשברים שבשיני ילדים במידה ויש צורך לבצע כתר, יש לשקול בהתאם לגיל הילד ולמיקום השן בפה. "אם כתר זמני ארוך טווח לשנים רבות יכול לגרום לבעיה אסתטית, ניתן להשתמש בכתר קבוע. אך חשוב לדעת שיהיה צורך להחליף כתר זה בשל שינויים במתאר החניכיים שקרוב לכתר".

רב הנסתר על הגלוי – הנזקים הסמויים

התוצאה של השלמת ושחזור שיניים תלויה במידת אובדן העצם, אך כיום ניתן לבצע את השחזור בצורה מדויקת ואסתטית כך שיהיה קשה מאוד להבחין בהבדל.
אך בכל מקרה, אם התרחשה חבלה בפנים יש להיוועץ ברופא שיניים משקם. "יתכנו מקרים בהם הנפגע אינו יבחין בבעיה פיזית בשיניים ולא יחוש כאב או רגישות, אך הנזק עשוי להופיע מאוחר יותר ולהחמיר עם הזמן. בדיקה חיונית להחלמה וגם יעילה לצורך הכיסוי הביטוחי במידה ויידרש".

פרופ' זאב אורמינר

מומחה לשיקום הפה, אסתטיקה דנטלית, שתלים דנטליים

אודות פרופ' זאב אורמינר

פרופ' זאב אורמינר הוא מומחה לשיקום הפה עם 30 שנות ניסיון ומרצה בכיר בבית הספר לרפואת שיניים באוניברסיטת ת"א. הטיפולים במרפאה כוללים כתרים וסתימות, שתלים, הלבנת שיניים וציפוי שיניים. תהליך הטיפול כולל אבחון מעמיק ותוכנית טיפול מותאמת אישית, המבוססת על ניסיון רב שנים וידע עדכני.

ליצירת קשר ויעוץ על ידי פרופ' זאב אורמינר השאירו פרטים ונתאם בהקדם:

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן