שחזור נשלף לעומת שחזור קבוע

בעידן האסתטי הנוכחי מראה השיניים הינו בעל משמעות עצומה בהעלאת הדימוי והביטחון העצמי. שיניים חסרות מייצרות מראה מבוגר ולא מושך אליו נלווה גם קושי תפקודי. בשנים האחרונות גברה המודעות לשיקום הפה ולהשלמת שיניים חסרות, בין אם באמצעות שחזורים קבועים (על שיניים ושתלים) ובין באמצעות שחזורים נשלפים (תותבות).
לדברי פרופ' זאב אורמינר, שיקום הפה הוא קריטי. " חשוב להבין שכאשר נעקרות מהפה שיניים, העצם נעלמת ונספגת וכתוצאה מכך נוצר מצב של צניחת השפה העליונה והתחתונה של הפה. השפתיים למעשה נעשות צרות וכאילו מתקפלות פנימה וכך גם נוצרים קמטים בזווית הפה התורמים למראה המבוגר". עם זאת, לא כל שחזור מתאים ונכון. "כל אחת מאופציות החיבור וההרכבה של השחזור יתרונות וחסרונות וחשוב לבחור את השחזור גם על פי התאמה אישית למטופל".

מה זה שחזור נשלף?

שחזור נשלף הוא מתקן תותבות עשוי פלסטיק שמוצע בשתי גרסאות: תותבת שלמה למקרה שכל השיניים נעקרו מהפה ותותבת חלקית המתאימה כהשלמה לשיניים בפה. "לרוב משתמשים בתותבות כאשר יש בעיה של חוסר עצם וקשה לבצע השתלה. לתותבות יש מספר יתרונות: ראשית, זהו תהליך לא יקר וולא מורכב . התותבת מתאימה לפה בצורה מקסימלית כיוון שהיא מיוצרת בהתאם למבנה האנטומי של הפה והיות והיא נשלפת, ניתן לנקות את הפה ולשמור על היגיינה גבוהה.

האם ניתן להשתמש בתותבות לאורך זמן?

הבעיה הגדולה של התותבת נוצרת ככל שחולף זמן.פרופ' פרופ' אורמינר מסביר: "אצל לא מעט אנשים המשתמשים בתותבות, חל עם השנים ספיגה דרמטית של העצם, כך שהתותבת שהתאימה בעבר איננה מתאימה עוד וקשה מאוד לייצב אותה מחדש – לצורך כך, משתמשים בהדבקות וכל מני פטנטים אך מדובר בפתרונות שיוצרים תחושה מלאכותית ולא נעימה.

תותבת חלקית היא תותבת נשלפת שמשלימה שיניים חסרות שנאחזת על גבי השיניים הנותרות. היציבות של התותבת מושגת באמצעות ווים ממתכת שאוחזים בשיניים. לעיתים הווים יוצרים בעיה אסתטית כי הם נאחזים בשיניים קדמיות ונראים בחיוך.

בתותבות, שלמות או חלקיות לאחר ארוחה לעיתים נותרים שאריות מזון שגורמים אי נוחות רבה למטופל

"בשנים האחרונות מרכיבים תותבות על גבי שתלים על מנת לשפר את היציבות של התותבות או להחליף אותן בשתלים. למשל, משתמשים בשתלים להעניק לתותבת תמיכה כדי שהתותבת לא תישען ישירות על החניכיים אלא תישען על השתל – שיקום זה משפר את היציבות וגם את התחושה של הפציינט. שימוש נוסף בשתלים הוא כמענה לבעיה של היתפסות הווים בשיניים – השתלים נשתלים מתחת לתותבת עצמה כשמתחברים לתותבת באמצעות כפתור וכך מונעים מבעד הוו להיתפס בשן הטבעית".

למה צריך להרכיב תותבת כאשר אפשר להשלים את כל השיניים החסרות בשתלים?

פרופ' אורמינר גורס שמאז עידן השתלים הדנטליים פחת משמעותית השימוש בתותבות. אך צריך לשים לב שלא תמיד ניתן לתת למטופל גשר על השתלים. אם למטופל יש שפה שמוטה כתוצאה מחוסר עצם וצריך לתמוך בשפה, רק תותבת תוכל לעשות זאת. לתותבת יש חלק קדמי מפלסטיק שעליו מחוברות השיניים והוא נותן את תמיכת השפה. למעשה חלקי הפלסטיק של התותבת "רוכבים" על החניכיים ותומכים במבנה השפה. כאשר המטופל יכול להוציא את התותבת שמחוברת לשתל, אין בעיה לשמור על היגיינת פה.

אם התותבת מחוברת לשתלים באופן קבוע כמו גשר החלקים שרוכבים על החניכיים  אינם מאפשרים לנקות את הפה ואז מה שקורה הוא מהווה מעין מלכודת מזון שמהווה קרקע פורייה לזיהומים שפוגעים בחניכיים.

יש מקרים שניסו לפתור את הבעיה של תמיכת השפה עם בניית שיניים קדמיות בהטיה קדמית , לעיתים אפילו מוגזמת. הפתרון הזה אולי תמך השפה אבל יצר עומס על השתלים וגם היקשה מאד על ניקו וגרם להצטברות מזון על גבי הכתרים באזור החניכיים.

לסיכום: האסתטיקה היא אחד הגורמים העיקריים שמכתיבים לנו באיזה אמצעי להשתמש כדי לקבל פתרון פונקציונלי ואסתטי. על הרופא המשקם לשלוט בכל האפשרויות כדי להתאים את הטיפול לפציינט ולא ההפך.   

פרופ' זאב אורמינר

מומחה לשיקום הפה, אסתטיקה דנטלית, שתלים דנטליים

אודות פרופ' זאב אורמינר

פרופ' זאב אורמינר הוא מומחה לשיקום הפה עם 30 שנות ניסיון ומרצה בכיר בבית הספר לרפואת שיניים באוניברסיטת ת"א. הטיפולים במרפאה כוללים כתרים וסתימות, שתלים, הלבנת שיניים וציפוי שיניים. תהליך הטיפול כולל אבחון מעמיק ותוכנית טיפול מותאמת אישית, המבוססת על ניסיון רב שנים וידע עדכני.

ליצירת קשר ויעוץ על ידי פרופ' זאב אורמינר השאירו פרטים ונתאם בהקדם:

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן