כמה זמן מחזיק שתל שיניים?

כאשר אנחנו מחליטים לבצע הליך של השתלת שיניים בפינו, אנחנו יודעים כי מדובר במסע לא קצר, ואף כזה שעשוי להיות מלווה בכאבים ובחוסר נוחות. לנגד עינינו עומדת המטרה הסופית של ההליך, והיא פה בריא ומלא שיניים שמאפשר לנו ליהנות מהחיים, לאכול בנוחות, להיפרד מן הכאבים, לדבר בלי מבוכה ולחייך חיוך גדול ומלא ביטחון עצמי.

ואכן, כאשר השתלת שיניים מבוצעת בצורה מקצועית וטובה, אנו כמטופלים נזכה ליהנות מכל אלו ויותר למשך שנים רבות. ואולם, על כמה שנים אנחנו מדברים? והאם נצטרך לבצע מתישהו הליך חוזר להחלפת שתל השיניים שלנו? ננסה לענות על שאלות אלו במאמר זה.

קצת על השתלים הדנטליים

לפני שנסביר על אורך חייו הצפוי של השתל הדנטלי, כדאי קודם להסביר בכמה מילים מהו אותו שתל שעליו אנו מדברים.

ובכן, שתל דנטלי הוא אביזר רפואי עשוי רכיבים מתכתיים, ובהם טיטניום, כאשר הרכב החומרים המדויק משפיע על חוזקו של השתל. השתל מורכב משני תבריגים, שאחד מהם מתחבר לעצם הלסת והשני לכתר שיולבש עליו. סוגי התבריגים, המידות, הזוויות שלהם ועוד, משפיעים על יציבות השתל ועל פיזור הלחצים שמופעלים עליו בעת לעיסה.  

שתלים דנטליים הם הבסיס היציב שעליו מולבש הכתר המשמש כתחליף לשן חסרה. בחירה נכונה של סוגי שתלים לשיניים היא התנאי הראשון לתפקוד ממושך שלהם, שכן אם נבחר בשתל שאינו מתאים, הוא לא יצליח לעמוד במשימה לאורך זמן.

ליצירת קשר ויעוץ על ידי פרופ' זאב אורמינר השאירו פרטים ונתאם בהקדם:

אורך החיים של שתל שיניים

כפי שכתבנו, סוג השתל שנבחר להשתמש בו צריך להתאים למטופל בצורה מיטבית. אם למשל אנו מבצעים שתלים בשיניים קדמיות, עלינו להתייחס בצורה מיוחדת ללחצים המופעלים על שיניים אלו בעת חיתוך המזון, שהם שונים מהלחצים המופעלים על שתל שן טוחנת הממוקדת בלעיסה. בדומה לכך, בחלק מן המקרים שתלים בלסת התחתונה האחורית יהיו קצרים יותר, בשל מחסור בעצם שאופייני יותר לאזור זה, וגם לכך יש השפעה על פיזור הלחצים ועל עמידותו של השתל.

שתל שאינו מתאים עלול לקרוס תחת הלחץ וכתוצאה מכך, לדרוש החלפה מוקדמת מן הצפוי. רופא מומחה ובעל ניסיון ידע לחשב את הלחצים הללו ולבחור בשתל שיעמוד בהם בצורה הטובה ביותר.

לצד כל אלו, חשוב להתייחס לגורמים נוספים שמשפיעים על אורך חייו של השתל שבפינו. במקרים רבים ניתן לראות עם הזמן ספיגת עצם המתרחשת באזור ההשתלה וגורמת להתרופפות האחיזה בשתל. תהליך זה יכול להיות מואץ בשל עישון כבד, היגיינת פה לקויה, דלקות חניכיים ועוד.

בהתחשב בכל הגורמים שמנינו למעלה, שתל שיניים בפה בריא ומטופל צפוי להחזיק בין 10 ל-20 שנה, ואצל חלק מהאנשים, הוא יחזיק אפילו לכל החיים. על מנת לשמור עליו היטב, מומלץ להקפיד על טיפול נכון בהיגיינת הפה: ביקורים שגרתיים אצל השיננית, מעקב אצל רופא השיניים שיבדוק את מצב ספיגת העצם ואת יציבות השתלים, וכמובן, הקפדה על שגרת טיפול יומיומית, בהתאם להמלצות הרופא.

השתלת שיניים היא פיתרון נהדר למצב של מחסור בשן אחת או יותר, אך על מנת ליהנות מתוצאות ההשתלה למשך שנים רבות ככל הניתן, חשוב שהיא תיערך בצורה המקצועית ביותר, תוך שימוש בשתלים המתאימים ביותר. עם טיפול נכון ומעקב צמוד, תוכלו להמשיך לחייך עוד שנים רבות וליהנות מהחיים.

 

 

 

 

 

 

 

פרופ' זאב אורמינר

מומחה לשיקום הפה, אסתטיקה דנטלית, שתלים דנטליים

אודות פרופ' זאב אורמינר

פרופ' זאב אורמינר הוא מומחה לשיקום הפה עם 30 שנות ניסיון ומרצה בכיר בבית הספר לרפואת שיניים באוניברסיטת ת"א. הטיפולים במרפאה כוללים כתרים וסתימות, שתלים, הלבנת שיניים וציפוי שיניים. תהליך הטיפול כולל אבחון מעמיק ותוכנית טיפול מותאמת אישית, המבוססת על ניסיון רב שנים וידע עדכני.

ליצירת קשר ויעוץ על ידי פרופ' זאב אורמינר השאירו פרטים ונתאם בהקדם:

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן