טיפים לאחר ביצוע שתלים

לכל טיפול רפואי שהוא יש כמה שלבים חשובים – שלב האבחון והתוויית הטיפול המתאים, שלב ההכנה לטיפול, השלב של הטיפול עצמו ולבסוף שלב ההחלמה מהטיפול. כאשר מתקיימת התאמה והמשכיות נכונה בין השלבים הללו, וכאשר כל אחד מהם מבוצע במקצועיות ובקפדנות – התוצאה הסופית צפויה להיות טובה יותר.

זהו גם המצב בעולם טיפולי השיניים. כאשר מטופל מבקש פיתרון לבעיות בתפקוד, לכאבים או לחוסר נוחות כתוצאה מבעיות בשיניים, רופא השיניים צריך להתאים לו טיפול מתאים שעונה בדיוק על הצרכים שלו ועל מצב הפה שלו. לצורך ביצוע הטיפול המומלץ תידרש לעתים הכנה מסוימת, ולאחריו תידרש תקופת החלמה. כל זאת נכון במיוחד להליך הרפואי של השתלות שיניים, שבו מוחדר לפה המטופל שתל דנטלי במקום השן החסרה, כבסיס לכתר שימלא את מקומה. 

במאמר זה ברצוננו להתמקד בשלב האחרון של טיפול השתלת השיניים – שלב ההחלמה. הכנו לכם רשימה של טיפים לאחר ביצוע שתלים שיעזרו לכם להתכונן טוב יותר לקראת ההליך ולהחלים ממנו בצורה המהירה והטובה ביותר:

טיפול בכאבים

הסעיף הראשון ברשימת טיפים לאחר ביצוע שתלים מתייחס לנושא הכאב, שהוא ככל הנראה אחד מן הגורמים המלחיצים והמרתיעים ביותר בעבור המטופלים. ואכן, השעות הראשונות והימים הראשונים שלאחר ביצוע ההשתלה עשויים להיות מלווים בכאב ברמות שונות. חשוב לזכור כי מידת הכאב שממנה סובל המטופל נגזרת מגורמים רבים ושונים, כגון היקף ההליך הרפואי, מרכיביו והעזרים הרפואיים המשמשים בו, וגם מידת הרגישות לכאב של המטופל עצמו, כך שלא תמיד ניתן לצפות את עוצמת הכאב במלואה.

ליצירת קשר ויעוץ על ידי פרופ' זאב אורמינר השאירו פרטים ונתאם בהקדם:

כך או כך, חשוב להדגיש כי הכאב צפוי להיות חזק יותר בשעות הראשונות שלאחר הניתוח, ובהמשך הוא צפוי לפחות. הטיפ שלנו הוא ליטול משככי כאבים (כפי שהנחה הרופא המטפל), ואת הכדור הראשון מומלץ ליטול עוד לפני שפגה השפעת חומרי ההרדמה, כך שלא תיאלצו להמתין להשפעת התרופה כאשר אתם כבר סובלים מכאב משמעותי.

טיפול בנפיחות

נפיחות באזור ביצוע ההשתלה היא תופעת לוואי מוכרת, והיא ניכרת לרוב במהלך הימים הראשונים לאחר ביצוע ההליך. הנפיחות הזו עלולה אף לגרום לקשיים בפתיחה מלאה וחופשית של הפה ואף להשפיע על התחושתיות בלשון. לצד זאת, הנפיחות צפויה לחלוף בתוך כמה ימים, וניתן להקל עליה באמצעות שקיות קרח שיקררו את האזור ויקלו על המטופל במעט. לצורך כך להשתמש למשל בשקיות של אפונה קפואה שנמצאות במקפיאים רבים והן נוחות להנחה על הפנים.

שימו לב כי אם הנפיחות אינה חולפת מעצמה כעבור כמה ימים, ייתכן והיא מעידה על התפתחות של זיהום וכדאי לפנות בהקדם לרופא המטפל לבירור הנושא.  

מה אסור ומה מותר?

אף רשימת טיפים לאחר ביצוע שתלים לא תהיה שלמה ללא הנחיות של מותר ואסור, נכון? אז הנה כמה הנחיות שימושיות שכדאי שתכירו. בשעות הראשונות לאחר ההשתלה מומלץ להימנע מאכילה בכלל, ולאחר מכן מומלץ לאכול מזונות רכים וקרים במשך כ-24 שעות לפחות. בנוסף לכך, בימים הראשונים מומלץ להימנע מעישון וגם מפעילות גופנית מאומצת, שאליה ניתן לשוב בהדרגה בימים הבאים. את צחצוח השיניים יש לבצע בזהירות ובעדינות מרובה. 

פירטנו כאן כמה טיפים שימושיים שיקלו עליכם את הימים הראשונים לאחר ביצוע שתלים. אם תקפידו על ההנחיות של הרופא ותימנעו מכל פעולה שעשויה לפגוע בתהליך ההחלמה, תוכלו ליהנות בתוך כמה ימים מחזרה כמעט מלאה לשגרה, בזמן שאתם ממתינים להמשך התהליך הרפואי המתוכנן שיחזיר לכם את התפקוד המלא וגם את החיוך.

פרופ' זאב אורמינר

מומחה לשיקום הפה, אסתטיקה דנטלית, שתלים דנטליים

אודות פרופ' זאב אורמינר

פרופ' זאב אורמינר הוא מומחה לשיקום הפה עם 30 שנות ניסיון ומרצה בכיר בבית הספר לרפואת שיניים באוניברסיטת ת"א. הטיפולים במרפאה כוללים כתרים וסתימות, שתלים, הלבנת שיניים וציפוי שיניים. תהליך הטיפול כולל אבחון מעמיק ותוכנית טיפול מותאמת אישית, המבוססת על ניסיון רב שנים וידע עדכני.

ליצירת קשר ויעוץ על ידי פרופ' זאב אורמינר השאירו פרטים ונתאם בהקדם:

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן