המושגים שחשוב להכיר בעולם השתלים לשיניים

אם אתם עומדים בפני השתלת שיניים, או אם אתם עדיין שוקלים אם לעבור תהליך כזה, חשוב שתכירו כמה מושגי יסוד שיעזרו לכם להבין טוב יותר מהו התהליך, מהם האביזרים הרפואיים המשמשים בו ומהן השיטות הקיימות לביצועו. כך תוכלו לקבל את החלטה הטובה ביותר בעבורכם, בעזרתו של הרופא המטפל, כמובן.

השתלת שיניים – המושג "השתלת שיניים" עשוי להיות מעט מטעה, שכן העצם המושתל בתהליך ההשתלה הוא אינו שן טבעית, אלא שתל דנטלי המספק בסיס לכתר שישמש כתחליף לשן החסרה. השתלת שיניים נדרשת במקרה של מחסור בשן אחת או יותר, ולעתים היא דורשת טיפולי הכנה כגון יישור שיניים, הרמת סינוסים או השתלת עצם, טיפול עמוק בדלקות חניכיים ועוד, כל זאת על מנת שתהליך ההשתלה יהיה מוצלח ככל הניתן ותוצאותיו יישמרו לאורך שנים רבות.

בתהליך השתלת השיניים חושף הרופא את עצם הלסת באזור ההשתלה ומחדיר אליה את השתל הדנטלי שנבחר לפעולה. לאחר תפירת החניכיים מתחיל תהליך ההחלמה של האזור, ובסיומו, לאחר כמה חודשים, ניתן יהיה לחשוף את השתל ולהבריג אליו את הכתר הייעודי שיחליף את השן החסרה, או את הגשר שיחליף כמה שיניים חסרות.

בסיומו של התהליך אמור המטופל ליהנות מתפקוד תקין, מחיים ללא כאב וחוסר נוחות וממראה טבעי ובריא של השיניים בפיו לשנים רבות קדימה, וזאת כמובן בתנאי שהוא מקפיד על טיפולי היגיינה וביקורות קבועות אצל הרופא המטפל.

שתל דנטלי – שתלים דנטליים הם האביזר הרפואי המרכזי המשמש בתהליך השתלת שיניים, והם נועדו לספק בסיס חזק ויציב לאחיזת הכתר או הגשר שיוברגו אליהם וישמשו כשיניים חלופיות קבועות בפיו של המטופל. השתל הדנטלי הוא למעשה מתקן קטן העשוי לרוב טיטניום בשילוב מתכות נוספות, ויש לו תבריג כפול – אחד מתחבר לעצם הלסת והשני לכתר – כך שהוא מהווה חיבור יציב בין שני הרכיבים הללו.

ליצירת קשר ויעוץ על ידי פרופ' זאב אורמינר השאירו פרטים ונתאם בהקדם:

חשוב להתאים היטב את השתל לעצם הלסת, מבחינת המידות והפרופורציות שלו, כך שתתקבל אחיזה חזקה ככל הניתן, כזו שתעמוד בלחצים משמעותיים ותאפשר פעולת לעיסה נוחה ועוצמתית. כאשר אנו מדברים על סוגי שתלים לשיניים, חשוב שנתייחס בעיקר למידות השתל וצורות התבריג שלו, שתומכות באופן שונה בלחצים שצפויים להיות מופעלים על הכתר. ישנם שתלים המיוצרים בחו"ל וכבר יש לגביהם נתוני הצלחה משנים ארוכות של מחקר, וגם כאלו המיוצרים בישראל, שהם ככל הנראה טובים לא פחות.

בסופו של דבר, הבחירה הנכונה ביותר בעבור תהליך ההשתלה שלכם היא זו שיבצע הרופא המומחה המטפל בכם. הוא זה שמכיר את המחקרים ואת החידושים בתחום, והוא זה שיידע להעריך בצורה הטובה ביותר את התנאים שבהם צריך השתל לתפקד לאורך שנים ארוכות. בהתבסס על כך, הוא יוכל לבחור בעבורכם את השתל הדנטלי הנכון ביותר לצרכים שלכם ולמצב הפה שלכם. 

שתלים ביום אחד – בין אם אתם זקוקים לביצוע שתלים בשיניים קדמיות או בשיניים אחוריות, אתם ככל הנראה יודעים כי תהליך ההשתלה המצפה לכם יימשך כמה חודשים, וידרוש מכם להגיע לכמה ביקורים אצל הרופא המטפל שלכם. יש כאלו המבקשים לקצר את התהליך במידה ניכרת ולבצע תהליך מקוצר של התקנת שתלים ביום אחד בלבד. בשיטה זו, מבוצעים כל שלבי ההשתלה ביום אחד, כך שהמטופל יוצא מהמרפאה עם הכתרים החדשים שהותאמו לו, ללא תהליכי החלמה ממושכים וללא כתרים זמניים בזמן ההמתנה.

היתרונות של שיטה זו ברורים – קיצור התהליך והגעה לתוצאות הרצויות בתוך כמה שעות בלבד. יתרון זה בולט במיוחד כאשר מדובר בהתקנת שתלים בשיניים קדמיות, שכן מצב הביניים, שבו מותקן כתר זמני, אינו נותן ברוב המקרים מענה מספק לצורך האסתטי של השתל, כך שמדובר בתקופת המתנה לא נעימה לחלק מן המטופלים, שמרגישים כי המראה שלהם פגום. 

מן הצד השני, לשיטה זו יש גם לא מעט חסרונות בולטים. העובדה כי כל התהליך מתבצע ביום אחד – גם עקירת השיניים הפגומות (בחלק מן המקרים), גם התקנת השתל הדנטלי וגם חיבור הכתר או הגשר הקבוע – עלולה לפגוע בתהליך ההחלמה וליצור העמסה מוגזמת שתפגע בסיכויי הקליטה של השתל בפה. חשוב להדגיש כי קליטה מיטבית של השתל בעצם הלסת היא הכרחית על מנת ליהנות לאורך שנים מכתר יציב ופונקציונלי, ואם היא אינה מוצלחת, המטופל עשוי לחזור שוב אל הרופא מוקדם מכפי שחשב.

השתלת שיניים היא תהליך רפואי מוכר ופופולרי, ונראה כי אנו כבר יודעים כמעט את כל מה שצריך לדעת לגביו. בסופו של דבר, הסוד העיקרי להצלחת התהליך היא בחירה ברופא הנכון, שהוא מומחה לשיקום הפה שיודע לראות את המכלול המלא של מצב הפה ולהעניק לו את הטיפול שהכי מתאים לו, וגם לענות על כל השאלות שעדיין נשארו לכם. בהצלחה! 

פרופ' זאב אורמינר

מומחה לשיקום הפה, אסתטיקה דנטלית, שתלים דנטליים

אודות פרופ' זאב אורמינר

פרופ' זאב אורמינר הוא מומחה לשיקום הפה עם 30 שנות ניסיון ומרצה בכיר בבית הספר לרפואת שיניים באוניברסיטת ת"א. הטיפולים במרפאה כוללים כתרים וסתימות, שתלים, הלבנת שיניים וציפוי שיניים. תהליך הטיפול כולל אבחון מעמיק ותוכנית טיפול מותאמת אישית, המבוססת על ניסיון רב שנים וידע עדכני.

ליצירת קשר ויעוץ על ידי פרופ' זאב אורמינר השאירו פרטים ונתאם בהקדם:

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן