שיניים ביום אחד! האם זה אפשרי?

השתלים הדנטליים שינו את פני רפואת השיניים המשקמת. לפני מספר שנים התחליף לחוסר שיניים היה תותבת נשלפת או קבועה. בדרך כלל הפתרון לא נתן שרות טוב וגרם לירידה באיכות החיים של המתרפא המבוגר. כאמור, השתלים הדנטליים שינו את המצב לחלוטין.

התהליך המקובל של שיקום על שתלים דנטליים כלל תקופת החלמה והמתנה בה עצם הלסת "קלטה" את השתלים. תקופה זו שארכה בממוצע שישה חודשים הייתה מתסכלת הן עבור המתרפא והן לרופא המשקם.

המתרפאים רצו "להיפטר " מהתותבות מיד או לא רצו לקבל תותבת נשלפת כשחזור זמני עד לשיקום על גבי השתלים ואפילו דחו את הטיפול רק מעצם המחשבה ללכת עם תותבת נשלפת.

אחוזי הצלחה הגבוהים של שיקום בעזרת שתלים הביאו למחשבה שניתן לקצר את זמן ההמתנה ולשחזר את השיניים החסרות מייד בתום שלב ההשתלה .

המקרים הראשונים שבהם ניסו לחבר את השחזור לשתלים מייד לאחר הניתוח הוי אצל מתרפאים עם תותבת שלמה בלסת תחתונה שסבלו מחוסר יציבות של התותבת ורצו פתרון מיידי. הרופאים החדירו ללסת ארבע שתלים, חיברו בין השתלים בעזרת חלק מתכתי יצוק, ועל כל המערכת הזו חיברו תותבת נשלפת שלמה.

אחוזי ההצלחה גם במקרים אלו היו טובים מאוד ועודדו את הרופאים המשקמים לעבור לשלב הבא בו חיברו גשר קבוע על שתלים בלסת תחתונה. במקרים אלו הרופאים החדירו ללסת התחתונה שישה עד עשרה שתלים, חלק מהשתלים כוסה ברקמת חניכיים לתקופת החלמה וחלק חובר מידית לשתלים. עם תחילת הטיפול בשיטה זו ירדו אחוזי ההצלחה, במיוחד אם ניסו לבצע את הטיפול בלסת עליונה, עם הזמן נצבר יותר ניסיון ואחוזי ההצלחה עלו.

בכל המקרים שתוארו לעיל, הרעיון היה לחבר את השתלים כיחידה אחת באמצעות גשר זמני או כל חיבור קשיח אחר כדי למנוע תזוזה של השתלים שמפריעה לקליטתם בעצם. אפשר לדמות את השחזור הזמני לגבס על גבי שבר שמונע תזוזה של העצמות לצורך החלמה תקינה.

באותה שיטה ניתן לחבר כתר בודד לשתל בודד תוך הקפדה על נטרול הכוחות שיכולים לגרום לתזוזת השתל ולכישלון השחזור.

האם בכל מקרה ניתן לחבר שחזור לשתלים עוד באותו יום? מסתבר שלא. הדבר תלוי בכמה גורמים.

  • כדי שהשתל יוכל לשאת מיד בעומס של כוחות הלעיסה עליו להיות יציב בתוך עצם באיכות טובה, עליו להיות שתל שמתוכנן נכון להעמסה כזו.
  • על הרופא המשקם לכוון את הכירורג למקם נכון את השתל ולפזר את העומס על השתלים כך שהשתל לא יהיה נייד בתקופת ההחלמה.
  • על הרופא המשקם לדאוג לשחזור אסתטי מיידי, עליו לדעת להתגבר על סיבוכים בלתי צפויים שיכולים לקרות במהלך פעולה כירורגית שיקומית משולבת.

הרחבתי בנושא זה בפוסט אודות הסיכונים הקימים בהשתלת שיניים ביום אחד.

אפשר לסכם ולהגיד שחיבור שיחזור לשתל באופן מיידי היא פעולה תובענית הדורשת שיתוף פעולה וניסיון רב של הצוות הרפואי- הרופא הכירורג, הרופא המשקם, המעבדה הטכנית וכמובן המתרפא המתאים.

פרופ' זאב אורמינר עוסק בתחום ההשתלות למעלה מ- 15 שנה. צבר נסיון רב בתחום העמסה מיידית על שתלים פרסם מאמרים מקצועיים המראים מעקב של 8 שנים אחרי מאות רבות של שתלים.

פרופ' זאב אורמינר

מומחה לשיקום הפה, אסתטיקה דנטלית, שתלים דנטליים

אודות פרופ' זאב אורמינר

פרופ' זאב אורמינר הוא מומחה לשיקום הפה עם 30 שנות ניסיון ומרצה בכיר בבית הספר לרפואת שיניים באוניברסיטת ת"א. הטיפולים במרפאה כוללים כתרים וסתימות, שתלים, הלבנת שיניים וציפוי שיניים. תהליך הטיפול כולל אבחון מעמיק ותוכנית טיפול מותאמת אישית, המבוססת על ניסיון רב שנים וידע עדכני.

ליצירת קשר ויעוץ על ידי פרופ' זאב אורמינר השאירו פרטים ונתאם בהקדם:

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן