שיקום הפה על ידי השתלות שיניים

אחד העקרונות עליו מתחנכים דורות של ילדים (ולא פעם גם מבוגרים) והמהווה בסיס להקניית הרגלים עבורם הוא שיש להקפיד על צחצוח נכון, הרגלי אכילה נאותים וביקורים תכופים אצל רופא השיניים, כדי להבטיח שמירה על שיניים בריאות לאורך זמן. אמירה זו היא כמובן נכונה במרביתם המוחלטת של המקרים, אך ישנם מצבים שבהם הדבר אינו בשליטתו של האדם הזקוק לטיפול – כמו חסרים ועיוותים גנטיים, תאונות ופגיעות פתאומיות בשן, או מחלות שיניים הגורמות לנסיגת חניכיים. גם הגיל לא מטיב עם השיניים ומבוגרים מאבדים שיניים לעיתים, גם אם הקפידו לתחזק אותן בצורה מעולה וקפדנית כל השנים.

אז מה זה אומר בפועל?

זה לא ממש משנה אם אתם סובלים מחוסר שיניים כתוצאה מחוסר או פגם מולד או שפשוט לא תחזקתם את השיניים כראוי ובמהלך השנים אבדו לכם שיניים כתוצאה מכך, טיפול של שיקום הפה ע"י השתלת שיניים הוא טיפול חדש יחסית (חדש ביחס להליכים אחרים ברפואת השיניים כמובן), אשר מאפשר לכם "לקבל בחזרה" את השיניים החסרות וליהנות מתוצאה אסתטית ומרשימה וחיוך משופר ומעוצב תוך זמן קצר יחסית.

שיקום הפה על ידי השתלות שיניים

שיקום הפה הוא תחום התמחות רחב היקף ברפואת שיניים המטפל בכל הבעיות שצוינו לעיל, אך בעיקרו הוא עוסק יותר מכל בהשתלות שיניים. למעשה גם במקרים בהם השן עדיין לא נשרה לחלוטין, וגם אם יש רצון מובן להשאירה אך היא כבר אינה מתפקדת כראוי ומקשה על הלעיסה והדיבור, או שאחיזתה בלסת אינה יציבה דיה, הרופא המומחה בתחום שיקום הפה נאלץ לעקור אותה ולקבע במקומה שתלים דנטליים ושיניים מלאכותיות על גביהם. ניתן לקרוא אודות שתלים דנטליים במאמר הזה>>. כמובן שאנו לא ממליצים לעקור כל שן ש"לא נראית לנו" ולהשתיל במקומה שן מלאכותית על גבי שתל דנטלי. מומלץ כי ההחלטה לגבי החלפת השן או ניסיון להישאר איתה ולתקנה, תיעשה בהתיעצות עם רופא שיניים מומחה לשיקום הפה אשר יוכל להעריך נכונה את סיכויי ההשרדות של השן ולהתוות טיפול מתאים בהתחשב במכלול המאפיינים של המטופל ומכלול שיטות הטיפול הקיימות.

מי ששומע על הליך הטיפול בפעם הראשונה עשוי אולי להיבהל מתיאור הנעשה בו, אך למעשה מדובר בפעולה שגרתית למדי בעבודתו של רופא מומחה לשיקום הפה, וגם המטופל עצמו כמעט ואינו חש בכאב. סוגי השתלים והכתרים עשויים להשתנת ממקרה למקרה, אך בבסיס השיטה שתי פעולות מרכזיות המתקיימות תמיד: בתחילה מוחדר לשורש השן שתל דנטלי, גוף מתכתי זעיר המתברג פנימה ישירות או בסטייה הצידה, ומהווה תשתית לביסוס השן החדשה על גביו. בהמשך, לאחר מספר חודשים או באופן מיידי במקרים בהם נבחרה התווית טיפול פחות מומלצת של שיקום כל הפה במפגש אחד, "מולבשת" השן החדשה – בצורת גשר, שן תותבת הנאחזת בחניכיים באמצעות תפסן (שבסיסו בשתל) או כמובן כתר קבוע. יש להעיר ולציין שאצלנו במרפאה לא ניתן טיפול מיידי הכולל החדרת שתל והלבשת שן חדשה מעליו באותו יום, אלא רק לאחר כמה חודשים של ריפוי – כך שהשתל ייקלט בצורה מלאה ומבוקרת, וכפועל יוצא, השיקום שבוצע יחזיק מעמד לאורך זמן רב יותר מאשר במקרים של העמסה מידית.

חשיבות הדיוק בפרטים

מיקומו המדויק של ביצוע השתל הוא קריטי עד לרמת המילימטר, וכך גם זווית הקידוח וצורת היציבה הרצויה של השתל והשן המלאכותית שתבוא מעליו. בשנים האחרונות, בזכות טכנולוגיית הדמיה מהפכנית (הנחשבת פשוטה במונחים של היום), ניתן לאחד בתוכנה אחת את כל ההדמיות המקדימות שעשה המטופל, ולקבל תמונה תלת ממדית מדויקת של השיניים, ולא זו בלבד אלא שהיא אף מסוגלת להוציא פלט פיזי, המשמש בפועל כתבנית, "שבלונה", לייצור השתל על גבי מערכת השיניים עצמה. בדרך זו חוסך הרופא זמן יקר שהיה מתבזבז בעבר על אי דיוקים וגם כרוך בסיכונים מיותרים, ומתפנה לעסוק בתחום התמחותו באופן מלא – כך שכל הצדדים יוצאים מרוצים.

פרופ' זאב אורמינר הנו מומחה לשיקום הפה, מרצה בכיר בבית הספר לרפואת שיניים באוני' תל אביב.

פרופ' זאב אורמינר

מומחה לשיקום הפה, אסתטיקה דנטלית, שתלים דנטליים

אודות פרופ' זאב אורמינר

פרופ' זאב אורמינר הוא מומחה לשיקום הפה עם 30 שנות ניסיון ומרצה בכיר בבית הספר לרפואת שיניים באוניברסיטת ת"א. הטיפולים במרפאה כוללים כתרים וסתימות, שתלים, הלבנת שיניים וציפוי שיניים. תהליך הטיפול כולל אבחון מעמיק ותוכנית טיפול מותאמת אישית, המבוססת על ניסיון רב שנים וידע עדכני.

ליצירת קשר ויעוץ על ידי פרופ' זאב אורמינר השאירו פרטים ונתאם בהקדם:

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן