שיקום הפה ביום אחד

אחד הדברים הפחות אהובים על מטופלים הוא פרוצדורה רפואית מתמשכת המחייבת אותם לחזור לקליניקה של רופא השיניים שוב ושוב על מנת להתקדם בטיפול. שיקום הפה במקרים בהם ישנו חוסר שיניים משמעותי הוא דוגמה טובה לכך. הפיתרון במקרה שהוזכר לעיל הוא טיפול "חדשני" הנקרא שיקום הפה ביום אחד. ד"ר אורמינר מסביר אודות הטיפול ואודות החסרונות והסיכונים הקיימים בו.

מה מציעה השיטה של שיקום הפה ביום אחד?

לאנשים הסובלים מאבדן של כמה שיניים או אפילו כולן, מוצעת שיטה שעל פניו נשמעת כמו התגשמות חלום: כניסה למרפאת רופא שיניים מומחה ויציאה ממנה לאחר 3-4 שעות, עם שיניים קבועות שנראות טבעיות לחלוטין. אלא שכבר בשלב זה ניתן להגיד שהדברים לא מדויקים: מטופלים עם בעיות לסת צריכים להקדים לטיפול עקירות והשתלות עצם, ומכל מקום כל המטופלים נדרשים לפגוש את הרופא מספר פעמים קודם לכן, כדי לערוך הדמיות ותכנון משותף של מראה השיניים הסופי.

טיפולי שיקום הפה ביום אחד אינם שונים במהותם מכל טיפולי השתלות שיניים אחרים, ולא נעשית בהם כל פעולה שונה – אלא רק קיצור תהליכים: כל השתלת שיניים מורכבת מהחדרת שתל דנטלי לשורש השן, כלומר בורג קטן העשוי טיטניום ומוכנס עד הסוף פנימה, ולאחר מכן הלבשת חלק שנקרא 'מבנה' – המחבר בין השתל לשן הסופית. במקרים של השתלה ארוכת טווח, שני השלבים מתקיימים רק לאחר מספר חודשים (2-3 חודשים בלסת התחתונה, ו- 4-6 בלסת העליונה), כאשר במשך התקופה האזור המטופל מכוסה באמצעות כיפה קטנה, וניתנת שן זמנית למקום, שאמנם אינה נראית כמו השן הסופית הרצויה, אך היא בהחלט אסתטית ומותאמת למצב הרגיש.

ליצירת קשר ויעוץ על ידי פרופ' זאב אורמינר השאירו פרטים ונתאם בהקדם:

ההבדל בפועל בין שתי השיטות

בשיטת שיקום הפה ביום אחד, הנקראת בשפה המקצועית 'העמסה מיידית', הלבשת ה'מבנה' נעשית מיד לאחר החדרת השתל הדנטלי לעצם הלסת; השן שמורכבת עליו היא השן הסופית, העשויה לרוב מכתרי חרסינה או זירקוניה, ובמקרים של השלמת מערכת שיניים שלמה ישנה שיטה פופולרית ושנויה במחלוקת הנקראת 'ALL ON 4', בה מתקיימת העמסה שהיא לא רק מיידית, אלא ששתל אחד גם תומך בכמות גדולה של כתרים (השיטה למעשה מחדירה ארבעה שתלים מוטים בחלל הפה – שניים מלמעלה ושנים מלמטה, כך שכל אחד מהם נאלץ לעמוד בעומס רב במיוחד, מה שמעמיד את הצלחת הטיפול כולו בסיכון גבוה).

סוג האחיזה הקיימת לשתל הדנטלי בעצם הלסת עם החדרתו לחניכיים היא אחיזה מכאנית הנובעת מחיכוך בין דפנות השתל לעצם הלסת. עם הזמן, משתנה אופי החיבור בין הלסת והשתל והופך לחזק ובריא יותר ובהתאם הוא גם מסוגל לשאת בעומסים גדולים יותר.  בטיפולי שיקום הפה ההדרגתיים לעומת זאת, השתל זוכה לזמן ריפוי ארוך, בו הרקמה המקומית לא רק מחלימה אלא גם קולטת את השתל ומתאחה איתו.  תהליך זה יוצר "יציבות ביולוגית" בשתל המכונה במינוח המקצועי אוססאואינטגרצה.

במקרים של העמסה מיידית, מועמס על השתל עומס מאכני רב, כאשר עדיין לא קיים חיבור טוב וחזק בינו ובין החניכיים. הדבר גורם לקיצור אורך חיי השתל ומציב סיכון לכל הפרוצדורה שבוצעה.

בעבר רשמתי אודות הסיכונים הקיימים כשמשתילים שיניים מרובות ביום אחד והסברתי בהרחבה אודות הסיכונים והאילוצים שמצב זה מכתיב לטיפול.

חסרונות נוספים שקיימים בשיטת שיקום הפה ביום אחד

לצד היתרון האסתטי הבולט, ראוי לציין בפירוט את החסרונות הקיימים בשיטת שיקום הפה ביום אחד:

  • סיכוי גבוה לשברים בשן ולאבדן מוחלט שלה, בעקבות קליטה לא טובה של השתל, ואף קריסת הטיפול במקרה של העמסת יתר
  • נזקים ודלקות העשויים להתעורר עקב מיקום שתל לא מדויק
  • כאבים אפשריים ולחצים באזור המטופל

כנגד החסרונות הללו עומדת ההבטחה לתכנון מבוקר של הטיפול לאורך זמן, בו ניתן לעקוב אחר קליטת השתל ולבחור באורך רוח את תחליף השן הרצוי, ובמקרים מיוחדים לבצע גם פעולות מורכבות יותר כמו הרמת סינוסים. ככלל כדאי לזכור, כי שיטת הטיפול צריכה להתאים למצבו של המטופל ולא להיפך, גם אם הוא מצהיר על כוונות מאד חיוביות ורצון עז לתוצאות מהירות.

טיפולי אסתטיקה דנטלית במרפאתו של ד"ר זאב אורמינר

ד"ר זאב אורמינר הוא מומחה לשיקום הפה ומרצה בכיר בתחום באוניברסיטת תל אביב. במרפאתו שברמת גן תוכלו ליהנות ממגוון טיפולים החל משתלים ועד לציפויים, הלבנת שיניים או יישור שיניים – הנעשים כולם מתוך דאגה אישית להצלחת הטיפול לאורך זמן. ד"ר אורמינר אינו דוגל בטיפולים של שיקום הפה ביום אחד ומציע למטופליו חלופות שיאריכו ימים, בהתאם למצבו הרפואי האינדוידואלי של כל מטופל ומטופל.

פרופ' זאב אורמינר

מומחה לשיקום הפה, אסתטיקה דנטלית, שתלים דנטליים

אודות פרופ' זאב אורמינר

פרופ' זאב אורמינר הוא מומחה לשיקום הפה עם 30 שנות ניסיון ומרצה בכיר בבית הספר לרפואת שיניים באוניברסיטת ת"א. הטיפולים במרפאה כוללים כתרים וסתימות, שתלים, הלבנת שיניים וציפוי שיניים. תהליך הטיפול כולל אבחון מעמיק ותוכנית טיפול מותאמת אישית, המבוססת על ניסיון רב שנים וידע עדכני.

ליצירת קשר ויעוץ על ידי פרופ' זאב אורמינר השאירו פרטים ונתאם בהקדם:

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן