השתלת שיניים אול און פור – all on 4

תחום השתלות השיניים נמצא איתנו כבר כמה וכמה שנים ומדובר על לא פחות ממהפכה עבור מטופלים בכל העולם, האפשרות להשתלה איכותית ועמידה של שיניים מלאכותיות ותחליף המספק איכות חיים ותפקוד גבוה לעומת שיניים תותבות נשלפות למשל. בהקשר זה, אחד הנושאים הפופולאריים וה"חמים" ביותר בשנים האחרונות הוא השתלת שיניים ביום אחד, מה שנקרא שיטת השתלת שיניים אול און פור all on 4 – פיתרון רפואי שעל פניו נשמע כמו פיתרון מושלם, התגשמות חלום עבור המטופל. במאמר זה נסביר אודות השיטה ונפרט גם לגבי הסיכונים והחסרונות שלה, למרות ולנוכח הרבה מהמידע הקיים באינטרנט.

למי מותר לבצע השתלות שיניים?

ראשית כל ולפני שנצלול לעומק הדברים בהקשר של השתלת שיניים אול און פור all on 4, חשוב להדגיש כי רק רופא שיניים מומחה לשיקום הפה מותר לבצע השתלת שיניים, לאחר שעבר התמחות מקצועית בתחום. זוהי נקודה קריטית, מדובר על טיפולים מורכבים, יקרים ובעלי השלכות רבות על חיי המטופל, לכן חשוב מאוד שרק רופא מנוסה ומוסמך לתחום יבצע זאת, עם הציוד והמכשור הרפואי הטוב ביותר ובהתאמה אישית מלאה למטופל.

מהות שיטת השתלת השיניים ביום אחד

השתלת שיניים אול און פור all on 4 מיישמת טכניקה של העמסה מיידית של השתלים הדנטליים בלסת, כולל התקנת הכתרים של השיניים המלאכותיות הקבועות. השיטה פותחה בחו"ל והיא נקראת השתלת שיניים אול און 4 מכיוון שהיא מאפשרת להחליף את כל השיניים בלסת התחתונה או העליונה באמצעות 4 שתלים דנטליים בלבד. החידוש בשיטה זו הוא שבשיטה הקלאסית כל שן מלאכותית הורכבה על שתל דנטלי ייעודי ונפרד עבורה.

בשיטת השתלת שיניים all on 4 שהנה בעצם שיטה של השתלת שיניים ביום אחד משתמשים בשתלים דנטליים ייעודיים לטיפול זה וההחדרה ללסת נעשית בזוויות מיוחדות כדי לאפשר חלוקת עומסים יעילה והחזקה של השיניים המלאכותיות בחלל הפה גם על מספר מצומצם של שתלים.

לצד שיטת אול און פור All on 4, העושה שימוש כאמור ב-4 שתלים בלסת העליונה או התחתונה, במקרים מסוימים ולפי שיקול הדעת של הרופא מיישמים בפועל שיטה של all on 6 בה נעשה שימוש בשישה שתלים ולא ארבעה. באותו אופן יש מקרים של שימוש ב-7 או שמונה שתלים.

לא באמת טיפול ביום אחד!

היבט נוסף שלעיתים קרובות מתעלמים ממנו הוא שלמרות היכולות המרשימות וההבטחות של שיטת השתלת שיניים all on 4, במכלול הדברים זה אינו טיפול ביום אחד בלבד. הטיפול המעשי של השתלת השתלים הדנטליים והרכבת הכתרים אכן נעשה ביום אחד ובתוך כמה שעות. אך המטופל בהחלט צריך להגיע לפני כן כמה פעמים למרפאה, לאבחון, לפגישת ייעוץ ותכנון טיפול, לביצוע מדידות וכיוצא באלו. כמובן שבכל מקרה טכניקת השתלת שיניים ביום אחד היא מהירה יותר לעומת השיטה הקלאסית בה מחכים מספר חודשים בין כל שלב של הטיפול, כדי לאפשר לרקמות זמן להחלים.

יתרונות שיטת All on 4

  • הטיפול כולו מהיר יותר והטיפול המעשי אכן אורך כמה שעות ביום טיפול אחד.
  • יכולות רפואיות לצד שכלולים בשתלים עצמם מאפשרים כיום תוצאות די טובות בהשתלות אול און 4 –  all on 4.
  • באופן עקרוני, השתלות ביום אחד ועל גבי 4 שתלים יכולות להיות זולות יותר לעומת טיפולים ממושכים ועם שתל נפרד לכל שן מלאכותית.
  • כיום הטיפול אפשרי למרבית המטופלים, כולל במצבים מסוימים של מחסור בעצם, לסוכרתיים ולמועמדים נוספים.

חסרונות השתלת שיניים ביום אחד

  • שתל אחד תומך בכמה כתרים, מה שיוצר לחץ ועומסים גדולים על כל שתל. זה מעלה את רמת הסיכון של הטיפול כולו.
  • בטיפול השתלת שיניים all on 4 כל התהליך מבוצע ביום אחד ולא ניתן לרקמה זמן להחלים ולהתאחות עם השתל כמו בשיטה הקלאסית. זה מפחית את היציבות הביולוגית של השתל.
  • אורך חיי השתלים לרוב קצר יותר בגלל העומס הכבד והלחץ המכאני הרב המופעל על השתל מיידית וללא זמן איחוי מספק כמו בשיטה הקלאסית.
  • סיכון מוגבר לשבר בכתרים ולאובדן שן מוחלט, קריסת שתלים וקליטה לא מלאה לש השתלים.
  • סיכון מוגבר לדלקות וזיהומים באזור המושתל.

אז למרות הפופולארית וההבטחה הגדולה של השתלת השיניים בשיטת און און 4, במקרים רבים מאוד דווקא השיטה הקלאסית והארוכה יותר עדיפה מבחינת תוצאות, איכות חיים, עמידות וגם כדאיות כלכלית.

פרופ' זאב אורמינר

מומחה לשיקום הפה, אסתטיקה דנטלית, שתלים דנטליים

אודות פרופ' זאב אורמינר

פרופ' זאב אורמינר הוא מומחה לשיקום הפה עם 30 שנות ניסיון ומרצה בכיר בבית הספר לרפואת שיניים באוניברסיטת ת"א. הטיפולים במרפאה כוללים כתרים וסתימות, שתלים, הלבנת שיניים וציפוי שיניים. תהליך הטיפול כולל אבחון מעמיק ותוכנית טיפול מותאמת אישית, המבוססת על ניסיון רב שנים וידע עדכני.

ליצירת קשר ויעוץ על ידי פרופ' זאב אורמינר השאירו פרטים ונתאם בהקדם:

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן